Sökning: "Sofie Svensson"
Visar resultat 6 - 10 av 91 uppsatser innehållade orden Sofie Svensson.
6. Digitala verktyg & elevers relationella matematikförståelse
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : .... LÄS MER
7. Variationell Regularisering av Inversproblem med Till¨ampning inom Skiktr¨ontgen
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för matematiska vetenskaperSammanfattning : The aim of this study was to solve ill-posed inverse problems when reconstructing data by using variational regularization theory. This problem was solved using MATLAB. Data was simulated from MATLAB’s 256×256 Shepp-Logan phantom, which also acted as our reference image. LÄS MER
8. Alla barns rätt till språket : En studie om förskollärares arbete med flerspråkiga barns språkutveckling
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildningSammanfattning : Syftet med studien är att bidra med kunskap om hur förskollärare på olika sätt beskriver hur de arbetar för att ge förutsättningar till att främja flerspråkiga barns språkutveckling i förskolan. För att uppfylla syftet har vi utfört sex kvalitativa intervjuer med förskollärare från två olika kommuner. LÄS MER
9. Manliga vårdnadshavares användning av barnriktat tal i kommunikationen med sina små barn : En explorativ pilotstudie med material insamlat från videoinspelning och Language ENvironment Analysis (LENA)
Magister-uppsats, Uppsala universitet/Blom Johansson: LogopediSammanfattning : En stor del av den tidiga språkutvecklingen sker i samspel med vuxna, och kommunikationen mellan vårdnadshavare och deras små barn är därför särskilt betydelsefull. Vuxna anpassar ofta sitt sätt att tala till små barn genom att göra anpassningar i de språkliga parametrarna prosodi, segmentell fonologi, syntax, pragmatik och ordförråd. LÄS MER
10. Barnlitteratur i förskolan : Förskolans möjlighet att främja alla barns läslust
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)Sammanfattning : Studiens syfte är att få fördjupad förståelse för förskollärares och barnskötares uppfattningar och erfarenheter av barnlitteraturens betydelse i förskolans lärmiljö i avseende att främja alla barns läslust. Studien utgick från en kvalitativ metod och det empiriska material som samlats in är baserat på beskrivningar av förskollärares och barnskötares arbete med barnlitteratur. LÄS MER