Sökning: "Specialpedagogik svenska som andraspråk"

Visar resultat 21 - 25 av 31 uppsatser innehållade orden Specialpedagogik svenska som andraspråk.

  1. 21. Hur undervisa för att höja måluppfyllelsen? Hur några specialpedagoger, i segregerade områden med låg måluppfyllelse, ser på högstadieskolors möjligheter att förändra sitt arbetssätt och därmed minska andelen elever i behov av särskilt stöd

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Åsa Norlin; [2014-04-22]
    Nyckelord :likvärdig skola; specialpedagoger; högstadieskolor; segregerade områden; låg måluppfyllelse; anpassade arbetssätt; elever i behov av särskilt stöd;

    Sammanfattning : Det övergripande syftet med denna uppsats är att undersöka hur specialpedagoger i segregerade områden med låg måluppfyllelse ser på högstadieskolors möjligheter att förändra sitt arbetssätt och därmed minska andelen elever i behov av särskilt stöd. Följande studie är menad som ett bidrag för att komma ett steg närmare hur lärare och specialpedagoger bör agera på den allra närmaste nivån dvs. LÄS MER

  2. 22. Svenska som andraspråk. Möjligheter och hinder i andraspråksutvecklingen hos elever med lindrig utvecklingsstörning

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Maj-Britt Linder; [2013-02-25]
    Nyckelord :lindrig utvecklingsstörning; andraspråksutveckling; särskola;

    Sammanfattning : Syfte: Studiens övergripande syfte är att beskriva lärares syn på andraspråksutveckling hos elever, som antingen diagnosticerats om särskoleelever eller som riskerar att bli bedömda som särskoleelever. Syftet är också att peka på skillnader i lärarnas förutsättningar att bedriva and-raspråksundervisning i grundskolans senare del och i gymnasiesärskolan. LÄS MER

  3. 23. "Någon att luta sig mot" : En intervjustudie med SVA-lärare och specialpedagoger, om arbetet kring elever med utländsk bakgrund, i behov av särskilt stöd

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Gunilla Nauwerck Stefansson; [2013]
    Nyckelord :elever med utländsk bakgrund; svenska som andraspråk SVA ; specialpedagogik; särskilt stöd; uppdrag; kompetens; interkulturellt lärande;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur lärare i svenska som andraspråk (SVA) och specialpedagoger ser på sitt uppdrag när det gäller elever med utländsk bakgrund, i behov av särskilt stöd. Studien baseras på sex intervjuer med tre SVA-lärare och tre specialpedagoger, från tre olika skolor i en kommun. LÄS MER

  4. 24. Åtgärdsprogram - till vilken nytta? En studie över upprättade åtgärder efter nationella prov i år 3 och pedagogers resonemang runt arbetet med elever i behov av stöd

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Maria Lindh; Ann Vallin Torstensson; [2012-11-22]
    Nyckelord :åtgärdsprogram; nationella prov; elever i behov av särskilt stöd; åtgärder; läs- och skrivsvårigheter; förebyggande arbete;

    Sammanfattning : Syfte: Studiens syfte var att studera hur upprättandet av åtgärder efter de nationella proven i år 3 i svenska och svenska som andra språk eventuellt kunde leda till att elever nådde kunskapskraven i år 6 samt att ta del av pedagogers resonemang runt de åtgärder man skrivit fram. Teori: Den teoretiska ramen utgick från ett sociokulturellt perspektiv där grunden är att lärande sker i det sociala samspelet. LÄS MER

  5. 25. Vilka är de andra? SFI-deltagares konstruktioner av vi och de andra

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Susanne Angwald Brunke; [2012-09-19]
    Nyckelord :integration; inkludering; segregation; investment; postkolonial; andraspråksinlärning; exkludering;

    Sammanfattning : Inledning: Såväl politiker, som media och många andra kritiserar undervisningen av svenska för invandrare (SFI) kraftigt, det diskuteras att invandrarna inte lär sig svenska i önskvärd omfattning och integrationen av de nyinkomna går dåligt. Studien har därför velat undersöka dessa frågor SFI-deltagarnas syn på andraspråksinlärning och deras integration. LÄS MER