Sökning: "Stockholms universitet biologi"
Visar resultat 1 - 5 av 15 uppsatser innehållade orden Stockholms universitet biologi.
1. Environmental factors affecting European spruce bark beetle (Ips typographus) outbreaks in Sweden : Linking AI-detected dead spruce, soil moisture, nature protection and bark beetle outbreak (Ips typographus) in Sweden
Master-uppsats, Karlstads universitetSammanfattning : Norway spruce (Picea abies) is a vital tree species in Sweden's extensive forested landscape. However, the planting of spruce beyond its natural range has made it vulnerable to pests like the spruce bark beetle (Ips typographus), which has caused substantial damage to Swedish forests. LÄS MER
2. Läkemedelsundervisning i svenska grund- och gymnasieskolor. En enkätundersökning med elever och lärare i Stockholms län
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för integrativ medicinsk biologi (IMB)Sammanfattning : .... LÄS MER
3. Didaktiska syften vidanvändning av digitala verktyg inom biologiundervisning : En kvalitativ intervjustudie av gymnasielärare inom biologi
Master-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för matematikämnets och naturvetenskapsämnenas didaktikSammanfattning : Digitala verktygs användning i skolor och av lärare ökar stadigt. Det är därför viktigt att kunnaredogöra för hur och när dessa digitala verktyg kan användas på ett didaktiskt sätt för att maximeraderas effektivitet. LÄS MER
4. Systematiska undersökningar i klassrummet inom de naturvetenskapliga ämnena enligt Lgr11 – hur omsätts och tolkas läroplanens begrepp i praktiken av lärare som undervisar i årskurs 6-7 : En intervjuundersökning med undervisande lärare i kemi, fysik, biologi och teknik
Magister-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för matematikämnets och naturvetenskapsämnenas didaktikSammanfattning : .... LÄS MER
5. Miljöundervisning som kan stödja elevers hopp och engagemang : en intervjustudie med fyra biologilärare på gymnasiet
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Institutionen för matematikämnets och naturvetenskapsämnenas didaktikSammanfattning : Flertalet studier världen över har visat att ungdomar och skolelever ofta ser pessimistiskt på framtiden i förhållande till miljöfrågor. Negativa känslor som hopplöshet och maktlöshet leder inte sällan till olika psykologiska hanteringsmekanismer som bland annat kan innebära att individen tar avstånd från miljöproblemen, till exempel genom att förneka allvaret eller genom att ta avstånd från ansvar. LÄS MER