Sökning: "Stockholms universitet- ledarskap"

Visar resultat 1 - 5 av 112 uppsatser innehållade orden Stockholms universitet- ledarskap.

  1. 1. “Att inte reflektera och inte ta åt sig av feedback är ett recept för att inte utvecklas” : Berättelser och lärdomar från ledarnas verklighet

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Josephine Wendt; Gustav Sandberg Magnusson; [2024]
    Nyckelord :Leader development; leadership development; learning processes; experience-based learning; situational leadership; learning by doing; reflection; self-reflection; leadership skills.; Ledarutveckling; ledarskapsutveckling; lärprocesser; erfarenhetsbaserat lärande; situationsanpassat ledarskap; learning by doing; reflektion; självreflektion; ledarskapsförmågor;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka och skapa förståelse kring processerna för hur ledare lär sig vara ledare. Studien har som ambition att undersöka vad ledarna har lärt sig och hur dessa lärprocesser skett i ledarnas vardag. Nio stycken semistrukturerade intervjuer genomfördes med etablerade ledare inom olika branscher. LÄS MER

  2. 2. “Det som chefen tycker är viktigt blir ju också viktigt för varje medarbetare” : Chefers uppfattning om organisatoriskt lärande

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Anna Karin Liljebjörk; Elisabeth Westerberg; [2024]
    Nyckelord :Organisational learning; Leadership; Organisational Learning Capability; Learning organisation; Learning culture; Organisatoriskt lärande; Ledarskap; Organisational Learning Capability; Den lärande organisationen; Lärandekultur;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka chefers uppfattningar om organisatoriskt lärande. Detta görs genom en kvalitativ semistrukturerad intervjustudie, där urvalet består av sju chefer från tre organisationer från två olika branscher. LÄS MER

  3. 3. Attrahera och behålla personal, hur gör vi nu? : En kvalitativ studie om dagens rörliga arbetsmarknad.

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Louise Assarsson; Pernilla Wisth; [2023]
    Nyckelord :Employer branding; attrahera personal; behålla personal; organisationer; strukturering; arbetsmarknaden; arbetsgivare; arbetstagare.;

    Sammanfattning : Denna uppsats undersöker vad arbetsgivare fokuserar på i arbetet med att attrahera och behålla personal, samt vilka utmaningar som finns. Detta besvaras med hjälp av två frågeställningar: ”vilka metoder används i organisationer för att attrahera och behålla personal på dagens arbetsmarknad?” och ”vad för uppfattningar och utmaningar finns i arbetet med att attrahera och behålla personal?”. LÄS MER

  4. 4. Hur uppfattar rektor sitt pedagogiska ledarskap? : En kvalitativ intervjustudie om rektorers uppfattningar om pedagogiskt ledarskap i relation till undervisningen på förskolan

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Bushra Khadum; [2023]
    Nyckelord :Distributed leadership; education in the preschool; organization; principals in preschool; pedagogical leadership.; Distribuerat ledarskap; förskolerektor; organisation; pedagogiskt ledarskap; undervisning i förskolan.;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att identifiera och få förståelse om rektorers uppfattningar om pedagogiska ledarskapet i relation till undervisning i förskolan. Jag har valt att kombinera två teorier, ledarskapsteori och organisationsteori. LÄS MER

  5. 5. Kunskapshantering på ett fintechbolag - En kvalitativ studie om uppfattning och främjande av kunskapsspridning

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för data- och systemvetenskap

    Författare :Fanny Juhlin; Sofia Jerndal; [2023]
    Nyckelord :Knowledge management; knowledge sharing; fintech company; enabling factors culture; leadership; technology; measurement ; organizational factors; individual factors; technical factors; Kunskapshantering; kunskapsspridning; fintechbolag; möjliggörande faktorer kultur; ledarskap; teknik; mätning ; organisatoriska faktorer; individuella faktorer; tekniska faktorer;

    Sammanfattning : Kunskap är en resurs som många företag baserar sin verksamhet på. Detta ställer dock krav på en fungerande kunskapsspridning för att företaget ska kunna nyttja resursen till fullo. LÄS MER