Sökning: "Studie och yrkesvägledare i förändring"

Visar resultat 11 - 15 av 21 uppsatser innehållade orden Studie och yrkesvägledare i förändring.

  1. 11. Normkritisk vägledning

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Julia Bengtsson; Ann-Maarit Hassel; [2020]
    Nyckelord :Normer; Normkritisk pedagogik; Studie- och yrkesvägledare; Social rättvisa; Värderingar;

    Sammanfattning : Normer är grundade på våra föreställningar och attityder om det som anses vara normalt eller det som i motsats kan vara avvikande och därmed icke-normalt. Attityder kan leda till att det uppstår reproduktioner som begränsar individens möjligheter i sin karriärutveckling. LÄS MER

  2. 12. Yrkesväxling : En beskrivning av drivkrafterna bakom vändpunktsprocessen hos individer i medelåldern.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Anne-Marie Larsen; Caroline Dahlberg; [2020]
    Nyckelord :Human motivations; professional change; lifelong learning; employability; significant others; self confidence; empowerment.; Drivkrafter; yrkesväxling; livslångt lärande; anställningsbarhet; signifikanta andra; självförtroende; empowerment.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att klargöra bakomliggande yttre och inre drivkrafter i samband med yrkesväxling mitt i livet, vad som bidrar till att våga ta klivet att börja studera, som en del av den personliga utvecklingen. Teoretiska utgångspunkter är följande: Abraham Maslows (1989/1943) behovspyramid, George Herbert Meads (2001/1934) signifikanta andra, Fuchs Ebaughs (1988) teori om vändpunktsprocesser och teorin om Planned Happenstance som Kathleen Mitchell, Al Levin och John Krumboltz (1999) är grundare till. LÄS MER

  3. 13. Att göra sig tillgänglig

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Katrin Blennow; Madelene Eregård; [2018]
    Nyckelord :Digitala verktyg; informations- och kommunikationsteknik; inkludering; studie- och yrkesvägledning; tillgänglighet;

    Sammanfattning : Vägledning är viktigt både ur ett individ- och ett samhällsperspektiv. Trots detta visar statistik att varje vägledare inom skolväsendet ansvarar för flera hundra elever och Skolinspektionen fastställer att vägledningen är undermålig. LÄS MER

  4. 14. ”Det behövs ett kontinuerligt uppvaknande” - En kvalitativ studie om studie- och yrkesvägledares förutsättningar att arbeta med elevers valkompetens i grundskolan

    Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Emma Espersson; Sophie Nilsson; [2017]
    Nyckelord :grundskola; snäv vägledning; studie- och yrkesvägledare; valkompetens; vid vägledning;

    Sammanfattning : Samhällsutvecklingen som skett i Sverige under de senaste årtiondena har bland annat inneburit en förändring på utbildnings- och arbetsmarknaden, vilket i sin tur medfört att valalternativen ökat för dagens skolelever. Samtidigt har ett flertal studier visat att elevers kunskaper och förmågor att fatta väl underbyggda val är bristfälliga. LÄS MER

  5. 15. Rehabilitering- Vägen från rehab omställning till arbetslivet

    Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Alagic Azur; Jasem Jumana; [2013]
    Nyckelord :Arbetsförmåga; Arbetslivsresurs; Rehabilitering; Sjukskrivna; Vägledning;

    Sammanfattning : Rehabilitering är en process som bland annat hjälper klienten att återgå till arbete och även skapa en förändring i livet. Arbetssättet sker på olika sätt i avsikt att klienterna ska kunna uppnå det som krävs för att kunna komma ut på arbetsmarknaden. LÄS MER