Sökning: "Studiemotivation"
Visar resultat 21 - 25 av 153 uppsatser innehållade ordet Studiemotivation.
21. Distansundervisning som undervisningsform under Covid19-pandemin : En studie där lärmiljöerna vid distansundervisning i Tyskland och Sverige jämförs
Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Handelshögskolan (from 2013)Sammanfattning : När covid-19 pandemin drabbade världen i mars 2020 blev det många förändringar i samhället. En av de aspekter som förändrades var att utbildning på vuxennivå övergick till distansundervisning istället för på campus, och på grund av denna övergång uppstod flera problem, både tekniska och icke-tekniska. LÄS MER
22. Vikten av inre och yttre motivationsfaktorer : Studiemotivation i relation till binära genusroller
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskapSammanfattning : Två centrala aspekter av studie- och yrkesvägledning berör studiemotivation och det normkritiska uppdraget. Studiemotivation är en av flera faktorer till ökad frånvaro på gymnasiet, enligt Skolverket. LÄS MER
23. “Utan språk kan man inte göra någonting” En kvalitativ studie om vilka faktorer som påverkar SFI-elevers studiemotivation
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språketSammanfattning : Syftet med studien är att ta reda på vad som påverkar några SFI-elevers motivation till språkinlärning. Studien är kvalitativ och består av djupintervjuer. Jag genomförde fyra parintervjuer med inlärare i min egen SFI-klass. LÄS MER
24. "Grejen med dans - kroppar i ett rum" : Danslärares beskrivningar av dans på distans under Covid-19-pandemin
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik, konst och samhälleSammanfattning : Syftet med denna studie är att beskriva lärares upplevelse av fjärrundervisning i ämnet Dansgestaltning under Covid-19-pandemin. Kurserna i Dansgestaltning inom gymnasiets estetiska program innehåller skapande och en förutsättning för detta är de centrala målen i kursen som fokuserar på samarbete, interaktion och konstnärligt arbete. LÄS MER
25. “Det känns som att jag inte existerar!” : En kvalitativ studie om distansundervisningens påverkan på social interaktion för nyanlända gymnasieelever
Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/SociologiSammanfattning : Syftet med denna studie är att få en fördjupad förståelse av hur övergången från fysisk till fjärr- och distansundervisning i samband med Covid-19 förändrat nyanlända gymnasielevers sociala interaktionsmönster inom skolmiljön, samt hur dessa kan påverka deras upplevelser av skolgången. Studien genomfördes med hjälp av en kvalitativ ansats där det totalt gjordes sju semistrukturerade intervjuer. LÄS MER