Sökning: "Subjektiv norm"

Visar resultat 11 - 15 av 40 uppsatser innehållade orden Subjektiv norm.

  1. 11. Grön Köpintention under en Kris : En kvantitativ undersökning om konsumenter bosatta i Sverige under pågående Covid-19 kris

    Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för ekonomi, samhälle och teknik

    Författare :Jessica Facca; Linn Persson; Madeleine Rosendahl; [2021]
    Nyckelord :Crisis; Green purchase intention; Theory of reasoned action; Theory of planned behavior; sociodemography; Kris; Grön Köpintention; Theory of reasoned action; Theory of planned behavior; Sociodemografi;

    Sammanfattning : Frågeställning: I vilken utsträckning finns det samband mellan konsumenter bosatta i Sverige och deras Gröna Köpintention under en pågående kris? Syfte: Syftet med studien är att undersöka konsumenter bosatta i Sverige och deras Gröna Köpintention gentemot livsmedel under en pågående kris. Detta för att klargöra och analysera, samt ge en ökad förståelse kring ämnet. LÄS MER

  2. 12. Covid-19: Konsumentlojalitet på sociala medier : En studie om vilka faktorer som påverkar konsumenters lojalitet gentemot organisationer som marknadsför sig på sociala medier

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Företagsekonomi

    Författare :Joshua Fürsten Cardell; Maya Källström; [2021]
    Nyckelord :Covid-19; crisis situation; consumer loyalty; marketing; social media; organization.; Covid-19; krissituation; konsumentlojalitet; marknadsföring; sociala medier; organisation.;

    Sammanfattning : Problem: Covid-19-pandemins påverkan på spridningen av fake news har kommit att bidra till växande misstro för organisationer och skepticism bland konsumenter på sociala medier. Fake news har inte enbart medför förvirring och misstro hos konsumenter, utan påverkar även attityder, skapar rykten och kan leda till finansiella hot för organisationer, där bojkottning av varor eller varumärken kan ske på grund av desinformation. LÄS MER

  3. 13. Är KRAV ett krav närkonsumenter väljer livsmedel? : En kvantitativ studie om konsumentersköpintention till KRAV-märkta livsmedel

    Magister-uppsats, Karlstads universitet/Handelshögskolan (from 2013)

    Författare :Matilda Lannhard; Linn Larsson; [2021]
    Nyckelord :Köpintention; Gröna märkningar; Attityd; Subjektiv norm; Upplevdbeteendekontroll; Miljöhänsyn; Miljökunskap; Upplevd konsumenteffektivitet; Skepsis; Pris; Kvalitet; Varumärke.;

    Sammanfattning : Intresset för miljöfrågor, grön marknadsföring och gröna märkningar på livsmedel har ökat de senaste åren. Under året 2020 ökade den totala försäljningen av livsmedel i Sverige, men ekologiska livsmedel och KRAV-märkta livsmedel minskade i försäljning, trots den ökade efterfrågan på hållbara produkter generellt. LÄS MER

  4. 14. Påverkansfaktorer i digitaliseringsprocessen : En kvalitativ studie om användares syn på implementering av nya informationssystem

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Henric Mörch; [2021]
    Nyckelord :Digitalisering; implementering; informationssystem; Technology Acceptance Model TAM ; subjektiv norm; användarperspektiv;

    Sammanfattning : Det finns en stor mängd nya digitala satsningar som införs i företag varje år. Tyvärr får dessa system ofta ett begränsat genomslag, då forskning visar att bristande acceptans hos de anställda ofta leder till bristande effektivitet. LÄS MER

  5. 15. Betydelsen av attityd, subjektiv norm och upplevd beteendekontroll för intentionen att vara aktiv i arbetsrelaterade digitala möten

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Elin Lundgren; Julia Olsson; [2021]
    Nyckelord :Theory of Planned Behavior; intention; aktivt deltagande; digitala mötessammanhang; active participation; digital meetings.; Social Sciences;

    Sammanfattning : Föreliggande studie ämnade att undersöka hur attityd, subjektiv norm och upplevd beteendekontroll utifrån Theory of Planned Behavior, är relaterat till intentionen att vara aktiv i arbetsrelaterade digitala mötessammanhang. Den beroende variabeln, intention till att delta aktivt i digitala arbetsrelaterade mötessammanhang, samt de oberoende variablerna attityd, subjektiv norm samt upplevd beteendekontroll mättes genom ett frågeformulär via internet. LÄS MER