Sökning: "Sverigebilden"
Visar resultat 11 - 15 av 25 uppsatser innehållade ordet Sverigebilden.
11. En nordisk boom i Japan. En språkvetenskaplig analys av Nordenbilden i japansk nyhetsmedia och reselitteratur
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för språk och litteraturerSammanfattning : På senare år har intresset för Norden och nordiska varor exploderat i Japan och allt fler nordiska företag väljer att introducera sig på den japanska marknaden. Den här tvecklingen har kallats “en nordisk boom” i japansk media. LÄS MER
12. Att sälja landet lagom : En studie om Sverigebilden och Svenska Institutets arbete med nation branding
Kandidat-uppsats, Medier och kommunikationSammanfattning : Title: To sell the country of Lagom: a study of the Swedish Institute’s re-branding of Sweden and impact on the swedish citizens Authors: Rebecca Dahl & Ellinor Thungren Aim: The purpose of this thesis is to study the Swedish Institute’s branding of Sweden. We have explored if the branding is consistent with the picture that Swedes generally have of themselves and Sweden, and also looked at which consequences differences in this picture may have. LÄS MER
13. Bilden av Sverige – en studie av nyhetsvärdering i Rapport och Aktuellt.
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikationSammanfattning : Titel: Bilden av Sverige – en studie av nyhetsvärdering i Rapport och Aktuellt. Författare: Sofia Schemmel och Anna Thorén Uppdragsgivare: Sveriges Television AB Kurs: Examensarbete i Medie- och kommunikationsvetenskap. Institutionen för journalistik, medier och kommunikation (JMG), Göteborgs Universitet. LÄS MER
14. Jag Twittrar för Er : Nytänkande och ambassadörskap i medielandskapet
Kandidat-uppsats, Avdelningen för medie- och kommunikationsvetenskapSammanfattning : Syfte: Projektet har som syfte att ta reda på hur fenomenet Rotationcuration har förändrat arbetet med Sverige som varumärke. Frågeställningar: Den övergripande frågeställningen som uppsatsen utgår ifrån är: Hur har rotationcuration förändrat arbetet med varumärket Sverige för VisitSweden? För att besvara huvudfrågeställningen på ett enklare sätt används ett flertal underfrågor vilket följer: Vilka strategier använder VisitSweden (VisitSweden. LÄS MER
15. Flit, fylleri och förbundsstatspotential : En undersökning av den nyzeeländska Sverigebilden i samband med skandinaviska emigranters ankomst till Wellington år 1871
Kandidat-uppsats, HistoriaSammanfattning : This Bachelor’s thesis elucidates the subject of Swedish migration to New Zealand in 1871. Drawing on the work of Anthony Grigg, who has assessed the public opinions regarding the arrival of Scandinavians in 1871-1876, this study aims to highlight the image of Sweden and Swedes conveyed in New Zealand at this time. LÄS MER