Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 25 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. En svensk tiger…jamar? : Den svenska självbilden under Natoprocessen 2022–2023 som exempel på demokratisk propaganda

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Avdelningen för retorik

    Författare :Amer Sarsour; [2023]
    Nyckelord :rhetoric; propaganda; democratic propaganda; Jaques Ellul; myths; collective myths; democracy; communication; NATO; NATO-process; Sweden; the image of Sweden; Swedish self-image; Turkey; Trilateral memorandum; neutrality; public service; SVT; Swedish Television; Swedish politics; security policy; democratic anchoring; retorik; propaganda; demokratisk propaganda; Jaques Ellul; myter; kollektiva myter; demokrati; kommunikation; NATO; NATO-process; Sverige; Sverigebilden; svensk självbild; Turkiet; Trilateral memorandum; neutralitet; public service; SVT; Sveriges Television; svensk politik; säkerhetspolitik; demokratisk förankring;

    Sammanfattning : The primary purpose of this thesis is to analyze the rhetorical transformations of the Swedish self-image during the NATO process, particularly through the lens of democratic propaganda as described by the French philosopher and sociologist Jacques Ellul. It explores how this image is constructed and communicated in Swedish media, with a specific focus on the public service broadcaster Sveriges Television (SVT). LÄS MER

  2. 2. Sweden’s Public Diplomacy Strategy in the 21st Century : An Analysis

    Master-uppsats, Södertörns högskola/Statsvetenskap; Södertörns högskola/Offentlig förvaltning

    Författare :Kamila Marzynska; [2021]
    Nyckelord :public diplomacy; diplomacy; sweden; nation branding; brand sweden; critical discourse analysis; social constructivism; new public diplomacy; sverigebilden; diplomati; offentlig diplomati; sverige; strategisk kommunikation; internationella relationer; offentlig förvaltning;

    Sammanfattning : Public diplomacy is a form of diplomatic activity aimed at communicating directly with foreign publics. In light of the technological developments of recent decades, digital tools and platforms have transformed the field of public diplomacy and became a significant force in shaping the diplomatic field. LÄS MER

  3. 3. Last night in Sweden : En kvantitativ innehållsanalys om Sverigebilden i polariserade amerikanska onlinemedier

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Mikaela Lauri; Fredrik Erlandsson; [2020]
    Nyckelord :Sverigebilden; Nation branding; Nation Images; gestaltning; USA.;

    Sammanfattning : Purpose: The purpose with this study is to examine the view of Sweden in, polarized, american online medias. We are interested in the way in which Sweden is framed by the media and what underlying factors there are for the frame. LÄS MER

  4. 4. Från framtidsutopi till no go zone : En kvantitativ och kvalitativ innehållsanalys av konstruktionen av förorten i Dagens Nyheter, Svenska Dagbladet, Expressenoch Aftonbladetmellan 2014 och 2018

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/JMK

    Författare :Sandra Åhman; [2019]
    Nyckelord :no go-zoner; förort; särskilt utsatta områden; journalistik; stigmatisering; kritisk diskursanalys; Fairclough; Rinkeby; Tensta;

    Sammanfattning : Studien intresserar sig för nyhetsmediernas konstruktion av de platser som benämns som no go-zoner i artiklarna. Uppsatsen behandlar tryckta artiklar från Aftonbladet, Dagens Nyheter, Expressenoch Svenska Dagbladetunder en fyraårig period, 28 oktober 2014 till 28 oktober 2018. LÄS MER

  5. 5. Berättelsen om Sverige – ett narrativ med hotet som hopp : En analys av politiska valfilmer från 2014 och 2018

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Media- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Robin Högfors; Albin Sundberg; [2018]
    Nyckelord :valfilmer; politisk kommunikation; storytelling; Socialdemokraterna; Moderaterna; Sverigedemokraterna; Miljöpartiet;

    Sammanfattning : Denna uppsats använder svenska politiska partiers valfilmer som analysobjekt för att studerahuruvida övertygelsemedel tar form av storytelling framför saklighet. De partiers valfilmer somanalyseras är Socialdemokraternas, Moderaternas, Sverigedemokraternas och Miljöpartietsfrån 2014 samt 2018. LÄS MER