Sökning: "Sverigebilden"

Visar resultat 6 - 10 av 25 uppsatser innehållade ordet Sverigebilden.

  1. 6. Hur har designhistorien påverkat Sveriges varumärke? – En analys av tre nedslag i svensk designhistoria och hur dessa påverkat Sverigebilden

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för kultur och samhälle (KS)

    Författare :Maria Karlsson; [2018]
    Nyckelord :Nation Branding; Sverigebilden; Swedish Design; Nation Reputation; Swedish Design History;

    Sammanfattning : Detta är en uppsats som analyserar tre nedslag tagna ur svensk designhistoria. Bakgrunden ligger i Sveriges varumärke, nation brand. Materialet utgörs av marknadsföring från Stockholmsutställningen 1930, reklambilder från IKEA under 1980-talet och ompositioneringen av varumärket “Sweden” 2014. LÄS MER

  2. 7. Den nya resan : asylsökandes väg in i det svenska samhället

    Kandidat-uppsats, Högskolan Kristianstad/Sektionen för hälsa och samhälle

    Författare :Belinda Fercher; [2017]
    Nyckelord :Asylsökande; flyktingar; integration; Sverige; upplevelse;

    Sammanfattning : Syftet för denna uppsats var att beskriva hur asylsökande flyktingar har upplevt mötet med Sverige, och hur deras bild av Sverige har förändrats efterhand. Uppsatsens två frågeställningar var Hur upplever asylsökande flyktingar mötet med Sverige? och Hur har Sverigebilden förändrats från ankomst till idag? Metoden bestod av kvalitativ strukturerad intervju med öppna frågor. LÄS MER

  3. 8. Sverigebilden internationellt : En studie inriktad på vilken bild av Sverige som kommuniceras internationellt

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för organisation och entreprenörskap (OE)

    Författare :Caroline Lennefors; [2017]
    Nyckelord :Sverige; Visit Sweden; turism; marknadsföring; image; målgrupp; kommunikation; internationellt; Sverigebilden;

    Sammanfattning : Visit Sweden is a marketing company with the main objective to promote Sweden from a tourism perspective internationally. Visit Sweden’s main office is in Stockholm. Other than that, Visit Sweden has twelve abroad offices which focus on marketing of Sweden in the specific country. LÄS MER

  4. 9. Vadå nationell självbild? : En diskursanalys av hur svenskspråkig tryckpress förhåller sig till The Local Sweden:s nyhetsförmedling av Sverige och "det svenska"

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kultur- och medievetenskaper

    Författare :Mimmi Nilsson; [2016]
    Nyckelord :Laclau Mouffe; discourse theory; discourse analysis; news reporting; news providers; print media; English-language print media; The Local Sweden; Swedish-language print media; the image of Sweden; intertextuality; stereotypes; social representation; nationalism; imaged communities; the stranger; Laclau Mouffe; diskursteori; diskursanalys; nyhetsförmedling; nyhetsförmedlare; tryckpress; engelskspråkig tryckpress; The Local Sweden; svenskspråkig tryckpress; Sverigebilden; intertextualitet; stereotyper; sociala representationer; nationalism; föreställd gemenskap; främlingen;

    Sammanfattning : The Bachelor dissertation What do you mean national self-image? is a discourse analysis of the relationship between Swedish news providers. The study aims to investigate how Swedish-language print media interact with the main provider of Swedish news in English, The Local Sweden, and what it reports as the “essence” of the nation and its people. LÄS MER

  5. 10. Bilden av Sverige : nationell identitet i svenska samhällskunskapsböcker

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Väst/Avd för utbildningsvetenskap och språk

    Författare :Karolin Målsäter; [2015]
    Nyckelord :Sverige; läromedel; läroböcker; samhällskunskap; sverigebilden; identitet;

    Sammanfattning : Läroböcker har i Sverige länge varit en del av den socialiserande institution som skolan varit och fortfarande är. Flertalet forskare (bland andra Tingsten, 1969; Eilard, 2008; Mattlar, 2008) visar hur dessa böcker på olika sätt och med olika innehåll har förmedlat nationella identiteter. LÄS MER