Sökning: "Sverigebilden"

Visar resultat 21 - 25 av 25 uppsatser innehållade ordet Sverigebilden.

  1. 21. Sverigebilden - Ett Place Marketing Projekt

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Gina Aspelin; Charlotte Mellner; [2008]
    Nyckelord :Varumärkesplattform; Place Marketing; Nation Brand; Co-branding; varumärkesbyggande; Management of enterprises; Företagsledning; management; Business and Economics;

    Sammanfattning : I september 2007 lanserades en ny varumärkesplattform för Sverige. Denna uppsats har undersökt hur denna är utformad och vilken betydelse den har för svenska företag. För att genomföra en genomförlig analys har även det svenska varumärket i helhet analyserats. Detta för att fastslå om det har någon betydelse för svenska företag. LÄS MER

  2. 22. Sverigebilden : Marknadsföringen av Sverige i utlandet

    Magister-uppsats, Institutionen för ekonomi och företagande

    Författare :Edit Heijbel; Jonas Appert; [2007]
    Nyckelord :sverigebild; sverigebilden; bilden av sverige; marknadsföring; nation branding;

    Sammanfattning : Vårt syfte med föreliggande uppsats är att beskriva och förklara hur den svenska staten bygger upp och utvecklar bilden av Sverige mot omvärlden. Vi har frågat oss hur det kommer sig att Sverige har ett av världens starkaste varumärken när landet inte på något sätt är världens rikaste land, största exportör, största mottagare av utländska investeringar eller främsta turistmål. LÄS MER

  3. 23. Sverigebilden : – Bland bruna köttbullar och blåögda blondiner -

    Kandidat-uppsats, Medier och kommunikation

    Författare :Edit Brunner; [2007]
    Nyckelord :The image of Sweden; the Swedish institute; VisitSweden; critical discourse analyze; Sweden as a brand; selling a country; goals to make PR for a country; how to present a country to foreigners.;

    Sammanfattning : Abstract The aim of this study is to analyze how the Swedish company VisitSweden and The Swedish institute creates an image of Sweden and what that image looks like? And also to compare their goals and their ways of present Sweden to find out how that contributes to the images of Sweden. The method for this analyze is chosen from the work and theories of Norman Fairclough called “critical discourse analyze. LÄS MER

  4. 24. Det är långt mellan gårdarna. En studie om Sverigebilden i Sverige - en jämförelse mellan storstad och landsbygd.

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Peter Sandberg; [2006]
    Nyckelord :National self-image; National identity; Social constructionism; Sweden; Qualitative method; Social sciences; Samhällsvetenskaper; Political and administrative sciences; Statsvetenskap; förvaltningskunskap; Social Sciences; Law and Political Science;

    Sammanfattning : The aim of this thesis is to illustrate the principal problem of the study of national self-images and by questioning the congruent existence of one in the case of Sweden. Through the use of qualitative method and semi-structured interviews the ambition of the study is to compare and to understand the national self-images portrayed in a major Swedish town, Stockholm and to that of a smaller town on the countryside, Sjöbo. LÄS MER

  5. 25. National Branding - Sverige som varumärke

    Magister-uppsats, Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Mina Khoshnood; [2006]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Bakgrund: Globaliseringen leder till att länder i allt högre utsträckning konkurrerar med varandra om uppmärksamhet, respekt och tillit från investerare, turister, konsumenter, donatorer, invandrare och media. Ett kraftfullt och positivt varumärke utgör därför en viktig konkurrensfördel. LÄS MER