Sökning: "TEACCH metoden"
Visar resultat 6 - 10 av 11 uppsatser innehållade orden TEACCH metoden.
6. Pedagogisk verktygslåda : Autism och bemötande i skolan
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik (PED)Sammanfattning : Syftet med studien är att ta del av hur pedagoger arbetar i mötet med elever med autismspektrumstörning. Frågorna är ”Hur kan pedagogerna arbeta med elever med autism?”, ”I vilken utsträckning använder pedagogerna metoden TEACCH® i sitt arbete med elever med autism?” och ”Hur kan det pedagogiska arbetet förstås i relation till begreppen inkludering och integrering?”. LÄS MER
7. Specialedagogiska arbetssätt för barn med autism - en konstruktiv analys av TEACCH och TBA
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/PedagogikSammanfattning : Utgångspunkten är en fundering om vad det finns för alternativa sätt att utbilda i mångkulturell mångfald. Uppsatsen har fokuserat på Malmö Stads kontaktpersonsverksamhet, där man matchar ihop etablerade svenskar med nyanlända invandrare. LÄS MER
8. Inte lik, men ändå likvärdig! Elever med funktionshinder inom autismspektrumet och den inkluderande skolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)Sammanfattning : Som pedagoger i grundskolan kommer vi möta elever med funktionshinder inom autismspektrumet och därför vill vi utöka vår kunskap kring detta för att vara bättre förberedda inför mötet med dessa elever. Vi har undersökt skolsituationen för dessa elever för att se hur väl situationen stämmer överens med den inkluderande skola som beskrivs i både skollagen och läroplanen. LÄS MER
9. Barn med utvecklingsstörning och en kvalitativ innehållsanalys av TEACCH-metoden och Lilli Nielsens pedagogik med avseende på kunskapssyn
Kandidat-uppsats, Estetisk-filosofiska fakultetenSammanfattning : Sammanfattning Målet med det här arbetet är att analysera två pedagogiska metoder för barn med utvecklingsstörning, närmare bestämt TEACCH-metoden och Lilli Nielsens pedagogik, när det gäller kunskapssyn och då framförallt aspekterna hur barnet med utvecklingsstörning tillägnar sig kunskap och vilka former denna kunskap tar. Avslutningsvis undersöks vilka kategorier som kan identifieras ur de analyserade texterna (citaten). LÄS MER
10. Arbetsterapeuters upplevelse av hur TEACCH bidrar till aktivitet och delaktighet hos personer med autism
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Hållbar vardag och hälsa i ett livsperspektivSammanfattning : Treatment and Education of Autistic and related Communication handicapped Children (TEACCH) är ett habiliterings och undervisningsprogram för personer med autism. Huvudsyftet inom programmet är att minska avståndet mellan individens kapacitet och omgivningens krav för att få personen så delaktig i samhället som möjligt. LÄS MER