Sökning: "Teacher Competencies"

Visar resultat 6 - 10 av 58 uppsatser innehållade orden Teacher Competencies.

  1. 6. Lärares beskrivningar av möjligheter och utmaningar i matematikundervisning med programmering

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Mansur Rassooli; Sarvenaz Soofi Wiklander; [2023]
    Nyckelord :Mathematics teaching; programming; coding; digital competence; teacher competence and problem solving.; Matematikundervisning; programmering; kodning; digital kompetens; lärarkompetens och problemlösning.  ;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka vilka utmaningar och möjligheter F-3 lärare upplever att de möter när de tillämpar programmering i matematikundervisningen samt vilka kompetenser de anser sig behöva. Enligt tidigare forskning saknar F-3 lärare kunskaper för att lära ut matematik genom att tillämpa programmering i matematikundervisningen. LÄS MER

  2. 7. Komplexiteten i fritidslärarens profession : En kvalitativ studie om den dubbla kompetensen

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Sofia Svensson; Jessica Weckman; Ellie Wicktorsson; [2023]
    Nyckelord :Dual competence; leisure time teacher; practical-esthetic subject; Dubbel kompetens; lärare i fritidshem; praktiskestetiskt ämne;

    Sammanfattning : Inledning Studien belyser den dubbla kompetensen som grundlärare med inriktning mot arbete i fritidshem ges i sin utbildning, vilket vidare ger lärarna behörighet att undervisa i ett praktiskestetiskt ämne samt fritidshemmets verksamhet. Tidigare studier har visat att den dubbla kompetensen kan vara ett hjälpmedel i både skolan och fritidshemmet, men det kan också innebära svårigheter eftersom många lärare i fritidshem under skoldagen arbetar som resurs i klass i stället för att undervisa i sitt praktisk-estetiska ämne. LÄS MER

  3. 8. Sustainable Chemistry : An Analysis of Sustainability in Chemistry and Chemical Engineering Courses on the Bachelor Level at KTH

    Master-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :Pontus Enlund; [2023]
    Nyckelord :CDIO; Education for sustainable development; Engineering chemistry; Interview; Key competencies for sustainable development; Sustainable development; Thematic analysis; CDIO; Hållbar utveckling; intervju; nyckelkompetenser för hållbar utveckling; Teknisk kemi; tematisk analys; utbildning för hållbar utveckling.;

    Sammanfattning : A programme analysis of the compulsory courses at the bachelor level of the KTH Royal Institute of Technology study programme Engineering Chemistry was conducted in order to evaluate how sustainable development is integrated and progressed as well as the attitudes toward sustainable development from the faculty. The analysis built on governing documents as well as interviews with examiners and students. LÄS MER

  4. 9. Samverkansarbete : Fritidslärarens samverkan under skolverksamhet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Pedagogik

    Författare :Hanna Ahlström; [2023]
    Nyckelord :Cooperation; Leisure teacher; Resources; Competencies; School; Leisure center; Samverkan; Fritidslärare; Resurser; Kompetenser; Skola; Fritidshem;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka hur fritidslärare uppfattar samverkan mellan skola och fritidshem, vilka möjligheter och svårigheter som kan finnas ur fritidslärares perspektiv. Tidigare forskning belyser fritidslärares svårigheter för samverkan mellan skolverksamhet och fritidsverksamhet. LÄS MER

  5. 10. The Perceptions of Environmental History by Museum Employees : A qualitative study on museum education, history and sustainability in Belgium and Sweden

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Merel Debraekeleer; [2023]
    Nyckelord :environmental history; museum education; history; museums; perceptions; challenges; sustainability education; outdoor education;

    Sammanfattning : Environmental and sustainability education is a widespread concept nowadays, with several frameworks and competencies supporting it, such as normative learning and forest schools. However, not all of these frameworks are as accessible for every teacher, since they tend to be based on a certain approach the school has to take as a whole, or personal knowledge of the teacher that might not have been acquired yet. LÄS MER