Sökning: "Tjejers upplevelser"
Visar resultat 6 - 10 av 29 uppsatser innehållade orden Tjejers upplevelser.
6. Samtycke och sexuell subjektivitet : En narrativ analys av tjejers bloggberättelser av upplevelser av sexuellt våld
Master-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionenSammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur tjejer berättar om erfarenheter av sexuellt våld. Det empiriska materialet består av bloggberättelser av anonyma författare som uppger att de är i åldern 14-25 år. Materialet har analyserats med hjälp av en narrativ analys. LÄS MER
7. Plats för tjejer! : en studie av tjejers användning och attityder till det offentliga rummet
Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101)Sammanfattning : Uppsatsens syfte är att, med utgångspunkt i feministisk teori, undersöka hur tjejer använder sig av och relaterar till det offentliga rummet med fokus på positiva upplevelser. Uppsatsen syftar vidare till att undersöka hur de använder det offentliga rummet och vad det är som gör platserna de besöker intressanta. LÄS MER
8. Är industrin förberedd inför den curlade generationens intågande på arbetsmarknaden? : En kvalitativ studie om unga tjejers syn på industriarbete i jämförelse med befintligt industrianställda kvinnors upplevelser
Kandidat-uppsats, Karlstads universitetSammanfattning : Syftet med den här kvalitativa studien är att öka förståelsen för unga värmländska tjejers syn på industriarbete och jämföra den med befintligt industrianställda kvinnors upplevelser av sin arbetssituation. Genom jämförelsen vill vi påvisa vilka faktorer som kan öka industrins möjligheter att locka till sig den unga kvinnliga arbetskraften och vilka förutsättningar som krävs för att de ska trivas i arbetet. LÄS MER
9. Unga tjejers upplevelser av YouTube-influencers innehåll och vad det har för betydelse för deras konsumtion och identitetsskapande
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för tjänstevetenskapSammanfattning : YouTube har blivit en plattform där unga tjejer spenderar mer tid än någonsin tidigare. Det har blivit en plattform där YouTube-influencers uttrycker sin kreativitet och förmedlar personligt innehåll. De blir således individer med stort inflytande över sin publik. LÄS MER
10. Ett skört själv i utveckling - en fenomenologisk undersökning av tonårsflickors upplevelse av självet och självkänsla
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Institutionen för psykologiSammanfattning : The purpose of this study was to investigate young girls (age 16-17) experiences of themselves and their self-esteem. This was done by semi-structured interviews with eight girls from an upper secondary school in Sweden. The collected material was coded and analysed with Interpretative Phenomenological Analysis (IPA) as a methodological approach. LÄS MER