Sökning: "UN guidelines"

Visar resultat 1 - 5 av 111 uppsatser innehållade orden UN guidelines.

  1. 1. När ska barnen vara med? : en kartläggning av skånska kommuners arbete kring barns deltagande i utveckling och förändring av fysisk utemiljö

    Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101)

    Författare :Anna Boman; Amanda Margaretha Odell Kling; [2024]
    Nyckelord :barn; barnperspektiv; barnets perspektiv; delaktighet; deltagande; fysisk planering; fysisk utemiljö; kommun; metod;

    Sammanfattning : Sedan 2020 har FN:s Barnkonvention varit lagstadgad i Sverige och alla barn har därför laglig rätt att vara delaktiga och delta i beslut och frågor som rör dem. Den fysiska utemiljön påverkar barn och att genom att låta barn delta i utveckling och förändring av densamma främjas bland annat barnets demokratiska kunskaper, barnets hälsa men också en hållbar stadsplanering. LÄS MER

  2. 2. INCLUSIÓN Y NORMATIVA Un análisis de discurso de los intentos de diversas instituciones argentinas para regular el uso del lenguaje inclusivo

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för språk och litteraturer

    Författare :Johanna Gunnarsson; [2023-06-15]
    Nyckelord :Spanska; lenguaje no binario; género; ideología lingüística; análisis crítico del discurso; cambios lingüísticos; non-binary language; gender; linguistic ideology; critical discourse analysis; linguistic changes;

    Sammanfattning : En las últimas décadas han acontecido diversos cambios socioculturales que buscan revalorizar la percepción individual que las personas tienen sobre sí mismas en cuanto a su género. Paralelamente, en el campo lingüístico, la lengua española ha visto el desarrollo del lenguaje inclusivo como alternativa a las estructuras binarias de la lengua, y las instituciones oficiales y educativas se preguntan cómo relacionarse con él en la enseñanza y en sus comunicaciones oficiales. LÄS MER

  3. 3. ”Kampen om barnfotboll” : En retorikanalys av barnfotbolldebatten i tävlings- och selekteringsfrågor.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Chasmine Wahlberg; [2023]
    Nyckelord :Child and youth football; the UN Convention on the Rights of the Child; the Swedish Football Association s new forms of play; doxa and means of persuasion.; Barn- och ungdomsfotboll; Svenska Fotbollförbundets nya spelformer; barnkonventionen; doxa och övertygelsemedel.;

    Sammanfattning : The purpose of this essay is to provide an overview of the children's football debate in the Swedish press. The study focuses on highlighting who gets to speak, which means of persuasion are used in the debate and whether there have been changes over time. LÄS MER

  4. 4. Vård som inte kan anstå – En analys av begreppet i förhållande till Sveriges internationella åtaganden om hälso- och sjukvård för papperslösa

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakulteten

    Författare :Julia Odd; [2023]
    Nyckelord :Rättsvetenskap; migrationsrätt; offentlig rätt; hälso- och sjukvård; papperslösa; Law and Political Science;

    Sammanfattning : People staying in Sweden without permit – undocumented migrants – have, according to the Act (2013:407) on health care for certain foreigners who are staying in Sweden without necessary permits, a right to receive limited health care. Among other things, Swedish regions must offer this group “care that cannot be deferred”. LÄS MER

  5. 5. La fraseología y su componente sociocultural: perspectivas del profesorado sobre su enseñanza en el aula de ELE en Suecia. Metodología y retos.

    Master-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för språk (SPR)

    Författare :Cristina Fouces Canel; [2023]
    Nyckelord :Phraseology; sociocultural competence; SFL in Sweden; phraseodidactics; Fraseología; competencia sociocultural; ELE en Suecia; fraseodidáctica;

    Sammanfattning : La importancia de enseñar fraseología en la clase de ELE es algo que se ha señalado en los últimos años dada su importancia para la adquisición de la competencia comunicativa y de otras competencias claves como la sociocultural. El propósito de este estudio es determinar, mediante una encuesta, cómo enseñan los profesores de ELE en Suecia la fraseología y su componente sociocultural y cuáles son los retos a los que se enfrentan los profesores de ELE en Suecia a la hora de introducir el lenguaje idiomático en el aula. LÄS MER