Sökning: "Utåtagerande pojkar"

Visar resultat 1 - 5 av 23 uppsatser innehållade orden Utåtagerande pojkar.

  1. 1. Att känna sig fel/ avvikande : En studie om ADHD ur skärningspunkterna; kön, klass, ålder och funktionalitet

    Magister-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Teresa Linnarsson; Clara Eriksson; [2023]
    Nyckelord :ADHD; intersektionalitet; stämplingsteori; dramaturgiskt perspektiv; skola; utanförskap; symptom; ohälsa; sjukvård; hälso- och sjukvårdskurator.;

    Sammanfattning : Studiens kunskapsöversikt utgår från information om grundläggande fakta om ADHD, att få diagnos, samsjuklighet, vikten av rätt diagnos samt hälso- och sjukvårdskuratorer vilket utgör studiens vetenskapliga ram. Studiens frågeställningar syftar till att dels besvara hur rådande intersektionella strukturer påverkar upplevelsen av att leva med ADHD. LÄS MER

  2. 2. Att stödja flickor med autism : En intervjustudie om lärares erfarenheter

    Magister-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för hälsa och samhälle (HS)

    Författare :Felicia Goth Sinclair; [2023]
    Nyckelord :Autism; girls; teachers; support; experiences.; Autism; flickor; lärare; stöd; erfarenhet.;

    Sammanfattning : Bakgrund: Autism är en samlingsdiagnos som innefattar bland annat svårigheter med socialt samspel, repetitiva beteenden och en ökad känslighet för sinnesintryck. Fler pojkar än flickor diagnostiseras inom autismspektrumet. LÄS MER

  3. 3. "Den som skäller högst den hörs mest" : Att uppmärksamma flickor och pojkar med normbrytande funktionalitet i tidiga åldrar

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Anna Thelin; Evelina Karlsson; [2022]
    Nyckelord :tidiga upptäckter; tidiga insatser; utåtagerande signaler; internaliserade signaler; genus; intersektionalitet;

    Sammanfattning : Trots tillgänglig kunskap om flickor och pojkars olika sätt att ge uttryck för att de är i behov av stöd i förskolan och grundskolan så uppmärksammas flickors uttryck i mindre omfattning än pojkar, i synnerhet flickor med neuropsykiatriska svårigheter. Syftet med den här studien är att öka kunskap om hur lärare uppmärksammar och hanterar barn i behov av anpassningar och stöd i förskolan och de tidiga åren i grundskolan. LÄS MER

  4. 4. ”SÄKERT FLER ÄN VAD MAN TROR” : En kvalitativ studie om flickor med neuropsykiatrisk funktionsnedsättning i fritidshem

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Irina Eriksson; [2022]
    Nyckelord :adhd; autism; könsskillnad; skola; fritids; elever;

    Sammanfattning : Neuropsykiatriska funktionsnedsättningar är ett väl beforskat kunskapsområde men ännu relativt lite beforskat vad gäller flickor. Den forskning som finns om flickor med neuropsykiatrisk funktionsnedsättning visar att flickorna i högre grad osynliggörs i skolan än pojkar med neuropsykiatrisk funktionsnedsättning, och det främst på grund av att pojkar överlag är mer utåtagerande än flickor. LÄS MER

  5. 5. Psykisk ohälsa är inte ett socialt problem : En kritisk diskursanalys av förarbeten och prejudicerande domar gällande rekvisitet ”annat socialt nedbrytande beteende” i 3 § LVU

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Centrum för socialt arbete - CESAR

    Författare :Clara Stenson; Elsa Appelberg Höjer; [2021]
    Nyckelord :LVU; psykisk ohälsa; genus;

    Sammanfattning : Flickor är överrepresenterade inom vård enligt LPT medan dubbelt så många pojkar som flickor omhändertas enligt 3 § LVU. Utifrån att socialtjänstens arbete med tvångsvård av barn och unga vilar på LVU finner vi det relevant att undersöka den motsättning som framträder mellan en neutral lagtext och könsskillnader i tillämpningen. LÄS MER