Sökning: "tidiga upptäckter"
Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden tidiga upptäckter.
1. "Den som skäller högst den hörs mest" : Att uppmärksamma flickor och pojkar med normbrytande funktionalitet i tidiga åldrar
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionenSammanfattning : Trots tillgänglig kunskap om flickor och pojkars olika sätt att ge uttryck för att de är i behov av stöd i förskolan och grundskolan så uppmärksammas flickors uttryck i mindre omfattning än pojkar, i synnerhet flickor med neuropsykiatriska svårigheter. Syftet med den här studien är att öka kunskap om hur lärare uppmärksammar och hanterar barn i behov av anpassningar och stöd i förskolan och de tidiga åren i grundskolan. LÄS MER
2. Pedagogen som ett didaktiskt verktyg : Ett stöd i barns tidiga matematiska utveckling
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : Inledning Studien undersöker hur pedagoger kan ge barn en tidig matematisk förståelse och hur pedagogen utgör en länk mellan barnet, materialet och miljön som skapar förutsättningar för ett matematiskt lärande. Studien presenterar vidare hur pedagogerna arbetar för att ta tillvara på de spontana matematiska situationer som uppstår och fångar upp dem till ett matematiskt lärtillfälle efter barnens eget intresse och upptäckter. LÄS MER
3. Användbarhetsutvärdering av gränssnittsprototyper En jämförelse av heuristisk utvärdering och användarinvolverad utvärdering
Kandidat-uppsats, Institutionen för tillämpad informationsteknologiSammanfattning : När allt mer avancerade applikationer kan köras i webbläsare ställs högre krav på god gränssnittsdesign då detta är en viktig faktor för att system ska bli konkurrenskraftiga. För utvärdering av ett gränssnitts design kan heuristisk utvärdering samt användarinvolverad utvärdering genomföras. LÄS MER
4. Hinder och möjligheter för elever i läs- och skrivsvårigheter : Speciallärares perspektiv
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik (PED)Sammanfattning : Syftet med studien har varit att undersöka vilka hinder och möjligheter till att anpassa undervisningen för elever i läs- och skrivsvårigheter som speciallärare upplever finns i grundskolan och hur hindren kan undanröjas och möjligheterna bäst kan tas tillvara. Metoden som användes var kvalitativa intervjuer. LÄS MER
5. "Första delen är att kunna forma bokstäverna så att jag kan skriva det jag vill"-En studie kring främjande faktorer i den tidiga skrivundervisningen
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Syftet med denna studie är att få förståelse av lärares syn på skrivprocessen, med tyngdpunkt på formsidan, och deras undervisning kring skrivprocessen för att främja alla olika elevers tidiga skrivutveckling. Studien har en kvalitativ ansats med fokus på att synliggöra, analysera och tematisera lärares syn på skrivprocessen och den tidiga skrivundervisningen. LÄS MER