Sökning: "Utbildning HVB-hem"

Visar resultat 1 - 5 av 24 uppsatser innehållade orden Utbildning HVB-hem.

  1. 1. "Motivation är A och O i behandlingsarbetet" : En kvalitativ studie om hur personal på HVB-hem arbetar med motivation för att öka barn och ungas delaktighet i behandlingen under placeringstiden

    Kandidat-uppsats, Marie Cederschiöld högskola/Institutionen för socialvetenskap

    Författare :Francis Brito Olguin; [2023]
    Nyckelord :Out of care homes; Motivation; Participation; Staff; Empowerment; Children and young people; HVB – hem; Motivation; Delaktighet; Personal; Empowerment; Barn och unga;

    Sammanfattning : Min studie handlar om hur personal på HVB–hem arbetar med motivation för att öka barn och ungas delaktighet i sin behandling under placeringstiden. Syftet med studien var att fånga upp personalens upplevelser och perspektiv av hur man arbetar med motivation och delaktighet för de placerade barnen. LÄS MER

  2. 2. Socialpedagogens mest betydande kompetens : Socialpedagoger som yrkesverksamma inom HVB.

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Philippa Gustafsson; Tim Kronholm; [2022]
    Nyckelord :Socialpedagog; kompetens; HVB; verksamhetschef; utbildningsnivå;

    Sammanfattning : Studiens syfte har varit att få en ökad insikt i hur verksamhetschefer, inom HVB, ser på socialpedagogers kompetens i arbetet och i relation till utbildning, arbetsuppgifter och kunskap. Studien tar sin metodologiska utgångspunkt i hermeneutiken och fenomenologin då avsikten varit att söka förståelse i hur den socialpedagogiska kompetensen förstås och tolkas av verksamhetschefer inom HVB. LÄS MER

  3. 3. Hur ska vi hjälpa dig att blomma ut? : En kvalitativ studie om en grupp socialpedagogers upplevelser av arbetet med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar inom HVB-hem

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Julia Tomasson; Nazanin Jamal Zadeh; [2022]
    Nyckelord :NPF; HVB; autism; ADHD; socialpedagog;

    Sammanfattning : Denna kandidatuppsats är en kvalitativ intervjustudie som riktar in sig på professionella inom HVB-hem och deras upplevelser av arbetet med placerade barn och unga som har en NPF-diagnos. De diagnoser som studien innefattar är ADHD (Attention Deficit Hyperactivity Disorder) och autismspektrumtillstånd. LÄS MER

  4. 4. ’’Utan mamma och pappa kan vi inte göra vårt jobb’’ : En kvalitativ forskningsstudie utifrån personalens perspektiv av vårdnadshavares delaktighet i deras barns vistelse på HVB

    Kandidat-uppsats, Högskolan Väst/Avdelningen för socialt arbete och socialpedagogik

    Författare :Saba Alsherefi; Lina Sheiday Hashemi; [2021]
    Nyckelord :Föräldrars delaktighet; professionellas perspektiv; engagemang; involvering; empowerment;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie är att ur personalens perspektiv beskriva och analysera föräldrars/vårdnadshavares delaktighet i deras barns placering på Hem för vård och boende. Studien gjordes genom kvalitativ metod i form av fyra semistrukturerade intervjuer med fyra personer som jobbar inom två olika HVB hem i Västra Götalandsregionen. LÄS MER

  5. 5. Behandling och bemötande av barn och ungdomar diagnostiserade med ADHD : Med placering på HVB-hem

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för socialt arbete (SA)

    Författare :Sandra Sandqvist; Emmelie Bengtsson; [2021]
    Nyckelord :ADHD; adolescents; behaviour; children; employer’s formal education; Foucault; Goffman; individual treatment; institution; medication; residential care; treatment.; ADHD; NPF; HVB- hem; bemötande; behandling institutioner; unga; barn; utbildning; kunskap; kompetens; MI; KBT; Lågaffektivt; medicinering; individanpassning; Foucault; Goffman.;

    Sammanfattning : Title: Behaviour towards and treatment of children and adolescents diagnosed with ADHD: In residential care. This bachelor thesis studies the tension between an institution focused on a form of residential care of children and adolescents, which is called HVB- home and the opportunity to individualize the treatment and behaviour towards the child or adolescent. LÄS MER