Avancerad sökning

Hittade 2 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Mångkulturell undervisning i svenskämnet : Lärarstudenters perspektiv på inkluderande svenskundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Vanja Floryd; [2020]
    Nyckelord :Multicultural education; the heterogeneous classroom; diversity; inclusion; equity; Swedish language education; upper secondary education; pre-service teachers; Mångkulturell undervisning; det heterogena klassrummet; mångfald; inkludering; likvärdighet; svenskämnet; svenskundervisning; gymnasieskolan; lärarstudenter;

    Sammanfattning : I denna fallstudie deltar fyra svensklärarstudenter i en fokusgruppintervju som syftar till att undersöka deras attityder till innehållet i teorier och metoder inom mångkulturell undervisning (multicultural education). Genom intervjun, tidigare forskning och relevant litteratur fokuseras frågeställningen: Vilka attityder har svensklärarstudenter till innehållet i mångkulturella undervisningsteorier ur ett svenskämnesdidaktiskt perspektiv? Analysen jämför intervjuinnehållet mot två inriktningar inom mångkulturell undervisning: den liberala respektive den kritiska mångkulturella undervisningen. LÄS MER

  2. 2. Female agency in Burnt Shadows and Postcolonial Feminism in the EFL Classroom

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för språk (SPR)

    Författare :Vanja Floryd; [2019]
    Nyckelord :Burnt Shadows; Kamila Shamsie; postcolonialism; feminism; literature; women; agency; EFL; upper secondary school;

    Sammanfattning : This essay analyses Burnt Shadows (2009) by Kamila Shamsie from a postcolonial feminist perspective, with a focus on agency of women, representation and re-presentation, and cultural stereotypes. The degree of agency in the main characters Hiroko, Elizabeth and Kim is discussed, followed by an analysis of the re-presentation of Indian, Pakistani and Arab Muslim women characters in the text, with a focus on homogenisation and voice. LÄS MER