Sökning: "ability grouping"
Visar resultat 21 - 25 av 44 uppsatser innehållade orden ability grouping.
21. Inkludering eller nivågruppering i matematik : En systematisk litteraturstudie om för -och nackdelar med inkludering och nivågruppering
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärandeSammanfattning : Syftet med denna litteraturstudie var att ta reda på för -och nackdelar med nivågrupperad och inkluderad undervisning samt hur det påverkar elevernas lärande inom matematik. Datainsamlingen har skett både manuellt och genom databaserna: ERIC, UniSearch samt Google Scholar. LÄS MER
22. Matematiklärares erfarenhet av att undervisa elever i behov av särskilt stöd i grundskolans senare år
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionenSammanfattning : Based in a sociocultural perspective the study aims at illustrating how teachers in mathematics perceive their possibilities of supporting students in mathematical difficulties and how their schools support the teaching practices to those pupils. The methodological approach is phenomenographic and data was collected in half structured interviews with ten professionals teaching mathematics to Swedish 13-16-year-old students from 10 different schools. LÄS MER
23. Nivågruppering inom matematikundervisning : En systematisk litteraturstudie som belyser konsekvenser för lärande av matematik vid nivågruppering i matematikundervisning
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbeteSammanfattning : Syftet med denna studie har varit att undersöka hur nivågruppering kan påverka elevers lärande i skolans tidigare år. Syftet har uppfyllts genom att svar sökts på två frågeställningar; den första rörande vilka för- respektive nackdelar avseende elevers lärande i matematik framträder vid nivågruppering. LÄS MER
24. The influence of classmates on students' willingness to communicate in English : A study based on teacher and student views and experiences at a Swedish upper secondary school
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för språk (SPR)Sammanfattning : The syllabus for upper secondary school states that interaction and communication are important for students’ oral production skills development. Also, the contemporary view on learning is that people learn a language by using it. LÄS MER
25. Med skolbakgrund som bakgrund : En undersökning av tre kommuners organisation av kartläggning och nivågruppering av nyanlända på Språkintroduktionen
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)Sammanfattning : Nyanlända ungdomar i åldern 16-19 år får efter en kartläggning en placering i en klass på introduktionsprogrammet Språkintroduktionen. Elevgruppens heterogenitet föranleder olika organisatoriska och undervisningsmässiga åtgärder vid nivågrupperingen. LÄS MER