Sökning: "ability grouping"

Visar resultat 21 - 25 av 44 uppsatser innehållade orden ability grouping.

  1. 21. Inkludering eller nivågruppering i matematik : En systematisk litteraturstudie om för -och nackdelar med inkludering och nivågruppering

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Matilda Lantz; Sara Pettersson; [2017]
    Nyckelord :matematik undervisning grundskola inkludering nivågruppering självkänsla;

    Sammanfattning : Syftet med denna litteraturstudie var att ta reda på för -och nackdelar med nivågrupperad och inkluderad undervisning samt hur det påverkar elevernas lärande inom matematik. Datainsamlingen har skett både manuellt och genom databaserna: ERIC, UniSearch samt Google Scholar. LÄS MER

  2. 22. Matematiklärares erfarenhet av att undervisa elever i behov av särskilt stöd i grundskolans senare år

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Johan Persson; Ulrika Bengtsson; [2016]
    Nyckelord :Mathematics education for students aged 13-16; mathematical difficulties; inclusion; ability grouping;

    Sammanfattning : Based in a sociocultural perspective the study aims at illustrating how teachers in mathematics perceive their possibilities of supporting students in mathematical difficulties and how their schools support the teaching practices to those pupils. The methodological approach is phenomenographic and data was collected in half structured interviews with ten professionals teaching mathematics to Swedish 13-16-year-old students from 10 different schools. LÄS MER

  3. 23. Nivågruppering inom matematikundervisning : En systematisk litteraturstudie som belyser konsekvenser för lärande av matematik vid nivågruppering i matematikundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Miranda Estius; [2016]
    Nyckelord :Ability grouping; regrouping; mathematics; elementary school; gains; effects.; Nivågruppering; differentiering; matematik; didaktik; grundskola.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie har varit att undersöka hur nivågruppering kan påverka elevers lärande i skolans tidigare år. Syftet har uppfyllts genom att svar sökts på två frågeställningar; den första rörande vilka för- respektive nackdelar avseende elevers lärande i matematik framträder vid nivågruppering. LÄS MER

  4. 24. The influence of classmates on students' willingness to communicate in English : A study based on teacher and student views and experiences at a Swedish upper secondary school

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för språk (SPR)

    Författare :Jennifer Svensson; [2016]
    Nyckelord :Ability grouping; English language teaching; Upper secondary school; Willingness to communicate;

    Sammanfattning : The syllabus for upper secondary school states that interaction and communication are important for students’ oral production skills development. Also, the contemporary view on learning is that people learn a language by using it. LÄS MER

  5. 25. Med skolbakgrund som bakgrund : En undersökning av tre kommuners organisation av kartläggning och nivågruppering av nyanlända på Språkintroduktionen

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Gabrielle Hansen; [2016]
    Nyckelord :svenska som andraspråk; Språkintroduktionen; nivågruppering; kartläggning; skolbakgrund;

    Sammanfattning : Nyanlända ungdomar i åldern 16-19 år får efter en kartläggning en placering i en klass på introduktionsprogrammet Språkintroduktionen. Elevgruppens heterogenitet föranleder olika organisatoriska och undervisningsmässiga åtgärder vid nivågrupperingen. LÄS MER