Sökning: "academic success"

Visar resultat 26 - 30 av 260 uppsatser innehållade orden academic success.

  1. 26. Relationen mellan The Better-Than-Average Effect, självkänsla och kontrollokus inom högre utbildning

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för hälsa, vård och välfärd

    Författare :Sebastian Heikkilä; [2023]
    Nyckelord :the better-than-average effect; locus of control; self-esteem; academic achievement; social comparison;

    Sammanfattning : The better-than-average effect (BTAE) är tendensen att skatta sina förmågor, egenskaper och attribut över genomsnittet. Självkänsla har samband med BTAE och kontrollokus men forskning om relationen mellan BTAE och kontrollokus saknas. LÄS MER

  2. 27. Skolsköterskans roll i samverkan - En studie av samverkansdokument

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Natalie Holst; [2023]
    Nyckelord :Collaboration; school nurse; employer expectations of collaboration; regulations; organisational theory; school; collaboration policy.; Samverkan; skolsköterska; arbetsgivarens förväntningar på samverkan; regelverk; organisationsteori; skola; samverkanspolicy.;

    Sammanfattning : Varför är det så svårt att samverka när det egentligen är ganska lätt? Syftet med denna studie är att bidra med kunskap kring samverkan i relation till förväntan på skolsköterskan i kommunal verksamhet. Granskning av samverkansdokument på nationell-, kommunal samt yrkespecifiknivå analyserades. LÄS MER

  3. 28. Specialpedagogers tolkning och upplevelse av skolans förebyggande och hälsofrämjande uppdrag : - möjligheter och hinder

    Master-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Lena Catharina Karlsson; [2023]
    Nyckelord :specialpedagog; förebyggande; hälsofrämjande; salutogent perspektiv; elevhälsa; hermeneutisk metod;

    Sammanfattning : The purpose of this study has been to investigate how special education pedagogues interpret and perform the prevention and promotion assignments in the governing documents as well as how policy is created to deliver it in their own school contexts. I work from a salutogenic perspective focusing on health factors when discussing possibilities but also obstacles to working proactively. LÄS MER

  4. 29. Exploring the Correlation Between Reading Ability and Mathematical Ability : KTH Master thesis report

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Lärande

    Författare :Richard Sol; Alexander Rasch; [2023]
    Nyckelord :Reading ability; Mathematical ability; Model optimization; Eye-tracking; Correlation between mathematics and reading; Machine-learning models; Reading Fluency; Reading comprehension; Formative assessment; Ordinal Regression; Spearman’s correlation coefficient; Grid search.; Läsförmåga; Matematisk förmåga; Modelloptimering; Ögonspårning; Korrelation mellan matematik och läsning; Maskininlärningsmodeller; Läsflyt; Läsförståelse; Formativ bedömning; Ordinal regression; Spearmans korrelationskoefficient; Rutnätssökning.;

    Sammanfattning : Reading and mathematics are two essential subjects for academic success and cognitive development. Several studies show a correlation between the reading ability and mathematical ability of pupils (Korpershoek et al., 2015; Ní Ríordáin & O’Donoghue, 2009; Reikerås, 2006; Walker et al., 2008). LÄS MER

  5. 30. Systematic review in education : How does verbal communication between teacher and student affect their self- esteem and commitment to practice?

    Magister-uppsats, Malmö universitet/Institutionen Idrottsvetenskap (IDV); Malmö högskola/Institutionen Idrottsvetenskap (IDV)

    Författare :Dubois Nora Marie; [2023]
    Nyckelord :Physical education Verbal interaction Self esteem Investment Gender difference;

    Sammanfattning : The words exchanged between teachers and students don't just stay in the classroom, they weave the invisible threads that shape learners' educational climate and self-confidence, paving the way for a future of success and fulfilment. The aim of this thesis is to understand how verbal interactions between students and PE teachers impact on students' gendered self-esteem, and what the consequences are for their investment in practice. LÄS MER