Sökning: "aktörer undervisning"

Visar resultat 1 - 5 av 129 uppsatser innehållade orden aktörer undervisning.

  1. 1. Medier och medborgarskap i en digitaliserad värld : En strukturerad litteraturstudie om metoder, fördelar och utmaningar gällande undervisning i medielitteracitet

    L2-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling

    Författare :Simon Hedengren; [2024]
    Nyckelord :litteraturstudie; medielitteracitet; medie- och informationskunnighet; digital kompetens; källkritik; pragmatism; medborgarskap;

    Sammanfattning : Den digitala världen utvecklas i rask takt, och elever i dagens skola spenderar mycket tid på mediala plattformar. Trots att styrdokument fastslår att samhällskunskapsundervisningen ska utveckla de kompetenser som elever behöver för att navigera detta har undervisningen inte följt med i utvecklingen. LÄS MER

  2. 2. Överbryggande av matematikbarriärer : Främjande av motivation och prestation för elever med utländsk bakgrund

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Kemal Gojak; [2024]
    Nyckelord :achievement; inclusion; mathematics 7-9; migration background; motivation; inkludering; matematik 7-9; motivation; prestation; utländsk bakgrund;

    Sammanfattning : Det har gjorts omfångsrika jämförande studier, både nationella och internationella, vilka antyder att elever med utländsk bakgrund presterar sämre i skolan när det gäller kunskapsnivå och resultat i matematik till skillnad från elever med inhemsk bakgrund. Denna studie undersöker på vilket sätt matematiklärare på högstadiet anpassar sin pedagogiska metodik för att överbrygga utmaningar och hinder samt öka motivationen och självförtroendet för dessa elever. LÄS MER

  3. 3. “Om man inte pratar om det kan man inte göra något åt det heller”

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Anna Björkman; Sarah Börjesson; [2023-10-23]
    Nyckelord :Nätgrooming; fritidshem; kapabla väktare; digital kompetens; digital litteracitet; informellt lärande; formellt lärande; sociokulturellt perspektiv; barn som sociala aktörer;

    Sammanfattning : Internet är en viktig del i barns vardagliga liv där bibehållandet och skapandet av sociala relationer kan ses centralt. Genom internet och digitala verktyg finns det stora möjligheter till lärande, men det finns även risker som kan påverka barnens liv negativt. LÄS MER

  4. 4. Attityder, beteenden och interventioner för förebyggande av sexuellt överförbara infektioner bland ungdomar : En strukturerad litteraturstudie

    Magister-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för hälsovetenskaper

    Författare :Lina Cekov; [2023]
    Nyckelord :STI; young people; sexual behaviour; reproductive health; sexual health; STI; ungdomar; sexuellt beteende; reproduktiv hälsa; sexuell hälsa;

    Sammanfattning : Introduktion: Sexuell och reproduktiv hälsa är fundamental för människans välbefinnande, både utifrån fysiska, psykiska och sociala aspekter. Forskning har visat att ungdomar är en av de grupper som utgör den största risken för att få och sprida sexuellt överförbara infektioner (sexually transmitted infections, STI) vilket kan leda till problem med den sexuella och reproduktiva hälsan. LÄS MER

  5. 5. Nyansering i en polariserad debatt. : Diskursanalys om unga, pornografi ochsexualundervisning i Sverige.

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskap

    Författare :Maria Isaksson; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Även då Sverige kan ses som liberalt i konstrast till andra länder i världen vad gäller sexualundervisning i skolan, så menar RFSU att den fortfarande är bristfällig, i synnerhet vad det gäller frågan om pornografi då RFSU menar att det är samtal som behövs inte vuxna som ålägges sin tolkningsram om ungas sexliv och porrvanor utan ett samtal med unga. Sexualundervisningen i Sverige är i dagsläget upp till de enskilda rektorerna och lärarna, det blir därmed väldigt individuellt vad för undervisning eleverna får beroende på vilken skola och vilket klassrum de hamnar i. LÄS MER