Sökning: "alternativ kompletterande kommunikation"

Visar resultat 26 - 30 av 299 uppsatser innehållade orden alternativ kompletterande kommunikation.

  1. 26. "Det kanske inte går att sätta ord på" : En kvalitativ studie om socialsekreterares förutsättningar att skapa delaktighet för barn med intellektuell funktionsnedsättning, i barnavårdsutredningar

    Kandidat-uppsats, Högskolan Väst/Institutionen för individ och samhälle

    Författare :Paulina Jans; Sara Karlsson; [2023]
    Nyckelord :intellektuell funktionsnedsättning; delaktighet; alternativ och kompletterande kommunikation AKK ; socialsekreterare; barnavårdsutredning;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att öka kunskapen om de förutsättningar som socialsekreterare behöver för att skapa delaktighet för barn med intellektuell funktionedsättning, i barnavårdsutredningar. Intellektuell funktionsnedsättningkan medföra svårigheter att förstå sammanhanget och att utrycka sig vilket innebär att barnet kan vara i behov av alternativa kommunikationsmetoder. LÄS MER

  2. 27. TAKK som stöd i barns språkutveckling : En enkätstudie om pedagogers användande av TAKK i kommunikationen med barn

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Amanda Deivall; [2023]
    Nyckelord :Förskola; pedagoger; språkutveckling; TAKK;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att få mer kunskap om TAKK (Tecken som Alternativ och Kompletterande Kommunikation) som stöd i barns språkutveckling. Först förklaras kommunikationens betydelse, följt av vad som menas med språkutveckling. Sedan fördjupar sig studien i TAKK och dess betydelse, samt vad som menas med språkstimulerande miljö. LÄS MER

  3. 28. Språkutbecklande strategier för yngre barn i förskolan : En kvalitativ studie om hur strategier i kommunikativa händelser används i förskolan för att främja språkutveckling hos de yngsta förskolebarnen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Pontus Bäck; Ban Bassem Mohammad; [2023]
    Nyckelord :Språkutveckling; Yngre barn; Förskola; Strategier;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att skapa kunskap om vilka strategier i kommunikativa händelser används för att främja yngre barns språkutveckling samt hur dessa strategier används. Studien är kvalitativ och fem semistrukturerade intervjuer har genomförts för att skapa kunskap kring hur förskollärare använder olika strategier i kommunikativa händelser. LÄS MER

  4. 29. Kommunikation vid afasi - Hur gör fysioterapeuten?

    Magister-uppsats, Uppsala universitet/Blom Johansson: Logopedi

    Författare :Linnéa Rydén; [2023]
    Nyckelord :Stroke; afasi; rehabilitering; fysioterapeut; kommunikation;

    Sammanfattning : SAMMANFATTNING                                                                                      Bakgrund: Afasi är en nedsättning av språkliga funktioner som oftast orsakas av stroke. För en person med afasi är det i varierande grad svårt att kommunicera. LÄS MER

  5. 30. Flerspråkighet i förskolan : En kvalitativ studie om förskollärares berättelser om arbete med att främja barns flerspråkiga kompetens i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Fabiana Mendoza; [2023]
    Nyckelord :Flerspråkighet; förskollärare; strategier; förskola; språkutveckling; förstaspråk; modersmål.;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur förskollärare planerar och genomför det pedagogiska arbetet för att främja barnens flerspråkiga kompetenser i förskolan. Studien undersöker även utmaningar som förskollärarna möter i det pedagogiska arbetet samt samverkan mellan förkollärare, vårdnadshavare och flerspråkiga barn. LÄS MER