Sökning: "analys av åtgärdsprogram"

Visar resultat 1 - 5 av 71 uppsatser innehållade orden analys av åtgärdsprogram.

  1. 1. Trygghet genom förändring : Om hur stadsdelar med socioekonomiska utmaningar kan utvecklas och gestaltas för att öka tryggheten och säkerheten, för i synnerhet barn och unga.

    Master-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola/Institutionen för fysisk planering

    Författare :Elin Holmström; Sofia Renbjörk; [2023]
    Nyckelord :Children; young people; security; insecurity; safety; socioeconomic challenges; million program areas; segregation; socioeconomically disadvantaged; homogeneity; neighborhood effect; collective capacity; social capital; Barn; unga; trygghet; otrygghet; säkerhet; socioekonomiska utmaningar; miljonprogramsområden; segregation; socioekonomisk svag; homogen; grannskapseffekt; kollektiv förmåga; socialt kapital;

    Sammanfattning : Segregation är ett samhällsproblem som är en av Sveriges största utmaningar, där stadsdelar med socioekonomiska utmaningar har ökat i Sverige och återfinns i de flesta av Sveriges kommuner. Stadsdelar med socioekonomiska utmaningar karaktäriseras inte sällan av faktorer som påverkar tryggheten, och en majoritet av invånarna i dessa stadsdelar tenderar att känna sig extra utsatta och otrygga i samhället, inte minst barn och unga. LÄS MER

  2. 2. "Skolan är inte anpassad till barn som inte följer strömmen" : Barns och föräldrars delaktighet i upprättandet och uppföljningen av åtgärdsprogram.

    Magister-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Emma Lennholm; [2023]
    Nyckelord :Individual education plan IEP ; Participation; Childrens participation; Parents participation; Power; Åtgärdsprogram; Delaktighet; Barns delaktighet; Föräldrars delaktighet; Makt;

    Sammanfattning : As soon as the school realise that a student has special needs, they must make an Individual educational plan (IEP). When the IEP is made both child and parents should participate according to Swedish educational law and United Nations Convention on the Rights of the Child. LÄS MER

  3. 3. Att upptäcka och erövra sitt tillgängliga frirum

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Frida Elmgren; [2022-10-31]
    Nyckelord :taluppfattning; tidiga insater; särskilda utbildningsbehov i matematik; bedömningsstöd; kartläggningsmaterial; frirum;

    Sammanfattning : Syfte: Studien hade som syfte att synliggöra hur resultaten av de nationella kartläggningsmaterialen och bedömningsstöden i taluppfattning användes och följdes upp i matematikundervisningen i förskoleklass och årskurs 1 på tre olika skolor. Ett särskilt sökljus riktades mot framgångsfaktorer för en likvärdig och tidig matematikundervisning. LÄS MER

  4. 4. Det bilberoende samhället – Utmaningar och möjligheter som främjar hållbara resvanor i Östersunds kommun

    Master-uppsats, Lunds universitet/Miljövetenskaplig utbildning; Lunds universitet/Centrum för miljö- och klimatvetenskap (CEC)

    Författare :Sara Ivarsson; [2022]
    Nyckelord :Bilberoende; hållbara resvanor; Östersunds kommun; Travel demand management TDM ; SWOT-analys; Earth and Environmental Sciences;

    Sammanfattning : The transport sector is responsible for a third of Swedens’ total GHG emissions, where the private cars are a large part of this. Sweden is committed to reducing the emissions from the transport sector with 70 % until the year 2030. LÄS MER

  5. 5. Specialpedagogik som risk eller möjlighet : Åtta specialpedagogers och speciallärares röster om kartläggning och åtgärdsprogram som risk för exkludering eller som möjlighet för ökad inkludering

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Annika Löfgren; Heléne Larsson; [2022]
    Nyckelord :inkludering; kartläggning; elever i behov av särskilt stöd; specialpedagogik; åtgärdsprogram;

    Sammanfattning : Vi ville ta reda på hur specialpedagoger och speciallärare resonerar kring dilemmat att elever i behov av särskilt stöd riskerar att exkluderas istället för att inkluderas vid upprättandet av åtgärdsprogram samt huruvida kartläggningsprocessen och därpå beslutade åtgärder präglas av ett kategoriskt/kompensatoriskt, kritiskt, dilemmaperspektiv eller ett relationellt perspektiv.Vi valde att intervjua åtta specialpedagoger och speciallärare. LÄS MER