Sökning: "analysera VIN"

Visar resultat 11 - 15 av 17 uppsatser innehållade orden analysera VIN.

  1. 11. "Köp på dig så mycket du har råd med!" : En studie av journalistiken i Sveriges ledande vinmagasin

    Kandidat-uppsats, Institutionen för samhällsvetenskap

    Författare :Chris Henricson; [2009]
    Nyckelord :vin; allt om vin; journalistik; alkohol; medie- och kommunikationsvetenskap; tidning;

    Sammanfattning : Journalistik om alkoholdrycker i samma stil som övrig konsumentjournalistik har blivit ett vanligt inslag i medielandskapet. Syftet med denna uppsats är att analysera vin- och dryckesjournalistiken för att se vad som karaktäriserar genren och för att studera betydelseproduktionen kring alkohol. LÄS MER

  2. 12. Tredjepartslogistik i praktiken : En vinimportörs syn på ett tredjepartslogistiskt samarbete

    Magister-uppsats, Institutionen för ekonomi och företagande

    Författare :Max Kanakura; Marita Pettersson; [2008]
    Nyckelord :third part logistics; outsourcing; supply chain risk management; logistics; Tredjepartslogistik; kontraktering; logistik; partnerskap; TPL; 3PL;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att analysera ett tredjepartslogistiskt samarbete mellan en vinimportör och dennes distributör utifrån importörens perspektiv. Arbetet avser att lyfta fram vilken typ av relation som finns dem emellan. LÄS MER

  3. 13. "Local roots, Global reach" : En fallstudie av Pernod Ricards förvärv av Vin

    Kandidat-uppsats, Institutionen för ekonomi och företagande

    Författare :Carina Ericsson; Malin Noresved; [2008]
    Nyckelord :Mergers and acquisitions; internationalisation; Fusioner och förvärv; internationalisering;

    Sammanfattning : Syftet är att analysera integrationen i förvärvsprocessen mellan Pernod Ricard och Vin&Sprit genom att göra en fallstudie för att se vilka förutsättningar de har för att lyckas. Undersökningen är en fallstudie och har en kvalitativ ansats. Metoden i denna uppsats kommer att bestå av intervjuer och skriftliga källor. LÄS MER

  4. 14. Vinkultur som finkultur : Det kulturella och ekonomiska kapitalet, samt globaliseringens effekter på dryckesmönstret i Sverige

    Kandidat-uppsats, Institutionen för samhällsvetenskaper

    Författare :Markus Sandberg; Monica Brohede Tellström; [2008]
    Nyckelord :Sociology; drinking pattern; acoholic beverage selling; cultural capital; economic capital; globalization; Sociologi; dryckesmönster; alkoholförsäljning; kulturellt kapital; ekonomiskt kapital; globalisering;

    Sammanfattning : Denna uppsats syftar till att undersöka vilken eller vilka faktorer som påverkar alkoholförsäljningens fördelning mellan olika alkoholvarugrupper och vilken av faktorerna som är mest betydelsefull, samt om det skett någon förändring av dessa faktorers påverkan mellan åren 1998 och 2007. Detta har skett genom regressionsanalyser där vi har använt oss av statistik om Sveriges kommuner och använt dessa som analysenheter. LÄS MER

  5. 15. Vilka är hållbarhetsredovisningens intressenter?

    L3-uppsats, SLU/Dept. of Economics

    Författare :Fredrik Carlsson; [2007]
    Nyckelord :GRI; hållbarhetsredovisning; intressentmodellen; legitimitetsteorin; socialt ansvar;

    Sammanfattning : Background: Climate changes are a growing concern all over the world today. In June year 2006 the European Union accepted a new strategy for the Unions work against a sustainable development. The concept of taking consideration to all the aspects of an organisations/a company's activity is something that have been in focus during later years. LÄS MER