Sökning: "anmälningsplikt barn som far illa socialsekreterare"

Visar resultat 6 - 10 av 10 uppsatser innehållade orden anmälningsplikt barn som far illa socialsekreterare.

  1. 6. Hur bör man som pedagog i förskolan bemöta barn som far illa?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Kerstin Persson; Therese Johansson; [2009]
    Nyckelord :barn som far illa; bemötande; Pierre Bourdieu; anmälningsplikt; pedagogens roll;

    Sammanfattning : Hur bör man som pedagog bemöta barn som far illa i förskolan? [How should a teacher meet children exposed to maltreatment in preschool?]Malmö: Lärarutbildningen: Malmö högskolaExamensarbetet handlar om hur man som pedagog i förskolan bör agera vid misstanke om att ett barn far illa och hur man bör bemöta dessa barn i förskolan. Samtidigt vill vi belysa tecken på hur ett barn kan fara illa och vad lagen säger. LÄS MER

  2. 7. ”Och sen är det dött, tyst, färdigt” - en studie om återkoppling till pedagoger efter anmälan till socialtjänsten

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Britta Jacobs; Lisa Mueller; [2008-06-10]
    Nyckelord :samverkan; pedagoger; återkoppling; anmälningsplikt; socionomer;

    Sammanfattning : Syfte Denna studie syftar till att undersöka hur samverkan upplevs fungera mellan de två professionerna pedagoger i skola och socionomer inom socialtjänst, gällande anmälningsplikten, med särskilt fokus på återkopplande aspekter. Med detta arbete vill vi också närma oss varandras professioner för att bättre kunna förstå och samverka i vårt stundande yrkesliv. LÄS MER

  3. 8. "Och sen är det dött, tyst, färdigt" - en studie om återkoppling till pedagoger efter anmälan till socialtjänsten

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Britta Jacobs; Lisa Mueller; ; [2008]
    Nyckelord :samverkan; pedagoger; socionomer; anmälningsplikt; ;

    Sammanfattning : SyfteDenna studie syftar till att undersöka hur samverkan upplevs fungera mellan de tvåprofessionerna pedagoger i skola och socionomer inom socialtjänst, gällandeanmälningsplikten, med särskilt fokus på återkopplande aspekter. Med detta arbete vill viockså närma oss varandras professioner för att bättre kunna förstå och samverka i vårtstundande yrkesliv. LÄS MER

  4. 9. Att se eller inte se elever som far illa i hemmet, det är frågan. : En studie om skolans skyldigheter.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Pedagogik

    Författare :Helena Starefeldt; Marie Wiklund; [2005]
    Nyckelord :Education; Pedagogik; Fysisk misshandel; Psykisk misshandel; Sexuella övergrepp; Försummelse; Barn som far illa; Anmälningsplikt; Skola; Socialtjänst; Samverkan;

    Sammanfattning : Tanken med denna uppsats var att vara till hjälp för att synliggöra och skapa diskussion bland skolans pedagoger om hur man kan upptäcka att elever far illa i hemmet och hur anmälningsplikten hanteras i dess verksamhet. Vi önskade att denna uppsats skulle kunna leda till ett bättre samarbete mellan socialtjänsten och skolans verksamhet. LÄS MER

  5. 10. Från misstanke till anmälan om brott mot barn : ett etiskt problem för pedagoger

    Kandidat-uppsats, Institutionen för tematisk utbildning och forskning

    Författare :Jenny Lindgren-Göransson; Johanna Nilsson; [2004]
    Nyckelord :Education; Barn som far illa; förskola skola; anmälningsplikt; samverkan; socialtjänst; barnmisshandel; sexuella övergrepp; försummelse; Maltreated children; preschool school; duty to report; collaboration; social services; child abuse; sexual abuse; neglect; Pedagogik;

    Sammanfattning : Sammanfattning Uppsatsen synliggör processen från misstanke till anmälan och det etiska problemet att anmäla eller inte. Det övergripande syftet i uppsatsen är att synliggöra hur en del verksamma pedagoger hanterar och bör hantera barn som far illa utifrån olika yrkeskategoriers perspektiv. LÄS MER