Sökning: "antalsuppfattning förskola"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden antalsuppfattning förskola.

  1. 1. Lekande och lärande utmaning. : En studie om matematik med duplomallar i förskolan.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Emelie Börjesson; Charlotta Hellström; [2018]
    Nyckelord :Matematik; undervisning; duplo; duplomallar;

    Sammanfattning : Inledning Detta examensarbete syftar till att undersöka hur barn använder matematik när de bygger med duploklossar (Lego) efter duplomallar i förskolan. Detta med anledning av de stärkta mål och riktlinjerna i läroplan för förskolan Lpfö 98 (rev. 2010) inom bland annat matematik. LÄS MER

  2. 2. Antalsuppfattning i förskoleklassen

    M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematikdidaktik (MD)

    Författare :Rebecca Mirsada Johansson Hodzic; [2014]
    Nyckelord :Antalsuppfattning; Förskoleklass; lärare;

    Sammanfattning : Arbetet handlar om hur förskollärare arbetar med antalsuppfattning i förskoleklass och vad de utgår ifrån för material i detta arbete då deras läroplan Lgr 11 (Skolverket, 2011) inte har med något om antalsuppfattning. Förskoleklass är övergången mellan förskola och skola från hösten då eleven fyller sex år. LÄS MER

  3. 3. Barns taluppfattning i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Akademin för teknik och miljö

    Författare :Emelie Thorén; [2013]
    Nyckelord :Brädspel; förskola; matematik; taluppfattning;

    Sammanfattning : I studien har jag spelat ett brädspel med förskolebarn i åldrarna tre till fem år för att ta reda på hur utvecklad deras taluppfattning är. Resultatet av studien visar att kompetenserna är oberoende av ålder och antalsuppfattningen är olika utvecklad för olika barn. LÄS MER

  4. 4. ”Det finns jättemycket luckor, att de inte förstår” : –      En studie om barns och pedagogers kunskap i antalsuppfattning.

    Kandidat-uppsats, Sektionen för lärarutbildning (LUT)

    Författare :Annika Björk; Sara Nilsson; [2012]
    Nyckelord :Antalsuppfattning; skola; matematik; förskola; pedagoger; Gelman och Gallistels fem principer; matematiska basfärdigheter;

    Sammanfattning : Matematik finns överallt men trots det har vi genom studien fått fram att ”det finns jättemycket luckor, att de inte förstår”.  Detta citat är hämtat ifrån en av våra intervjuer och speglar vårt resultat. Studien är kvalitativ och vi har intervjuat pedagoger samt låtit barn, i förskola och årskurs 1, utföra matematikuppgifter. LÄS MER

  5. 5. Räkneramsors betydelse för yngre barns tidiga matematiklärande

    Kandidat-uppsats, Institutionen för datavetenskap, fysik och matematik, DFM

    Författare :Kristina Liljekvist; Gunnel Nilsson; [2011]
    Nyckelord :Räkneramsor; yngre barn; förskola; matematik;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att undersöka vilken betydelse räkneramsor kan ha för yngre barns tidiga matematiklärande. För att få svar på vår frågeställning utfördes kvalitativa observationer och kvalitativa intervjuer. I vår undersökning ingick åtta barn i åldern två till tre år. LÄS MER