Sökning: "använda datorn i förskolan"

Visar resultat 1 - 5 av 17 uppsatser innehållade orden använda datorn i förskolan.

  1. 1. Digitalisering mitt i mångfalden : En kvalitativ studie om hur digitala redskap kan främja flerspråkiga barns språkutveckling i förskolan

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Sanna El Machharawi; Anesa Skrijelj; [2020]
    Nyckelord :språkutveckling; digital kompetens; flerspråkighet; digitala redskap; ikt;

    Sammanfattning : Tekniken har utvecklats och ökat under det senaste decenniet. Vi lever idag i ett samhälle där teknologin har en stor påverkan på oss människor. Teknikens effektiva utveckling har bidragit till att människor kan kommunicera på flera olika sätt med hjälp av digitala redskap. LÄS MER

  2. 2. Barnen kan mer än vi : - En studie kring digitala verktyg i förskolan ur pedagogiskt perspektiv

    Kandidat-uppsats, Högskolan Kristianstad/Sektionen för lärande och miljö

    Författare :Jessica Pejerup; Jennie Lindestam; [2015]
    Nyckelord :Digitala verktyg; förskola; kompetens; pedagog; smartboard; surfplatta;

    Sammanfattning : Vårt syfte är att undersöka hur pedagoger beskriver användandet av digitala verktyg i förskolan och sin förtrogenhet med att hantera dessa. Ett syfte är också att undersöka på vilka sätt pedagoger uppfattar att digitala verktyg bidrar till sociala samspel i förskolan. LÄS MER

  3. 3. Från tanke till handling En studie om pedagogers förhållningsätt och barns samspel runt pekplattan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Josefin Yowakim; Jennifer Hitching; [2014]
    Nyckelord :IKT; pekplatta; samspel; förhållningsätt;

    Sammanfattning : Nya tekniska redskap finns överallt i samhället idag, och i alla åldrar. På förskolan använder sig barn och pedagoger mer av tekniskt hjälpmedel i verksamheten. En form av digital teknik som har blivit allt vanligare på sistone är pekplattan. LÄS MER

  4. 4. Spelmaskinen som dokumenterar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Brigitta Gaspar; Carina Öhman; [2013]
    Nyckelord :dokumentation; förskola; iPad; lärande; lärplatta; samspel; spel; surfplatta;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka lärplattans roll för pedagoger och barn i förskolan. Vi har utgått från följande frågeställningar: Hur ser pedagogerna på lärplattan och dess användning? Hur ser barnen på lärplattan och dess användning? Hur samspelar barnen kring lärplattan?Vår studie är gjord på två förskolor i Nordvästra Skåne där vi har intervjuat åtta pedagoger och 20 barn. LÄS MER

  5. 5. AKK:s betydelse för barn med autism : En intervjustudie med förskollärare och specialpedagoger i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Elin Hellström; Emilia Viksell; [2013]
    Nyckelord :Pedagogik; Förskola; Intervju; Autism; Kommunikation;

    Sammanfattning : Vårt syfte med studien var att undersöka pedagoger och specialpedagogers syn på betydelsen av användandet av alternativa och kompletterande hjälpmedel (AKK) för barn med diagnosen autism på förskolan. Frågeställningarna för studien var att undersöka vilka uppfattningar pedagoger och specialpedagoger har om kommunikationens betydelse för barn med autism i förskolan och vilka uppfattningar som pedagoger och specialpedagoger har om AKK:s betydelse för barn med autism i förskolan rörande deras lärande och utveckling samt vilka skillnader det fanns mellan pedagogernas och specialpedagogernas syn på AKK:s betydelse för barn med autism i förskola? Vi valde att använda oss av intervju som metod eftersom vi var intresserade av respondenternas egna tankar och ansåg att vi genom en intervju hade möjlighet att ställa följdfrågor för att fördjupa deras resonemang om ämnet. LÄS MER