Sökning: "argumenterande elevtexter"

Visar resultat 6 - 10 av 19 uppsatser innehållade orden argumenterande elevtexter.

  1. 6. Elevers debattartiklar : En studie av argumentationsstrukturer och textfunktioner i högstadieelevers argumenterande skrivande

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Julia Danielsson; [2020]
    Nyckelord :Student text; national exams; grade 8; text analysis; assessment; Elevtext; nationella prov; årskurs 8; textanalys; bedömning;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är dels att undersöka textfunktioner och argumentationsstrukturer i elevers debattartiklar, dels att synliggöra styrkor och utvecklingsmöjligheter i debattartiklarna. Materialet består av fyra argumenterande elevtexter med rubriken ”Rädda vår jord!” från det nationella provet i svenska 2008. LÄS MER

  2. 7. "Man behöver kunskaper i både språk och kultur för att skriva bra" Den genrepedagogiska cirkelmodellen som ett språkutvecklande arbetsätt i vuxna andraspråkelevers textskapande.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

    Författare :Anna Cwiek; [2016-07-07]
    Nyckelord :genrepedagogik; cirkelmodellen; svenska som andraspråk; vuxna;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att med aktionsforskningsverktyg undersöka hur och med vilka effekter den genrepedagogiska cirkelmodellen kan användas i undervisning om argumenterande texter med vuxna andraspråkselever som läser svenska som andraspråk 1 på komvux. Studien utgår från följande frågeställningar: Hur kan cirkelmodellen tillämpas i undervisning om argumenterande texter? Vilka texttypiska och språkliga drag förekommer i elevernas argumenterade texter? Hur uppfattas det genrepedagogiska arbetssättet av eleverna? I detta examensarbete beskrivs ett antal lektioner som genomfördes enligt den genrepedagogiska cirkelmodellen, vilken karakteriseras av mycket stöttning, interaktion, hög kognitiv utmaning samt explicit undervisning. LÄS MER

  3. 8. Att ge förslag, argumentera och presentera : Hur tolkar elever på studieförberedande program respektive yrkesprogram instruktionen för en argumenterande skrivuppgift i Svenska 1?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språk

    Författare :Fanny Hjelm Rönnlund; [2016]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Denna studie behandlar elevers tolkningar av tre uppmaningsverb för en argumenterande skrivuppgift i gymnasiekursen Svenska 1. Syftet med studien är att undersöka skillnader och likheter mellan hur elever på studieförberedande program och yrkesprogram tolkar de tre uppmaningsverben. LÄS MER

  4. 9. Skrivförmåga i förfall? : En undersökning av elevers argumenterande skrivande 2002 och 2012

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för nordiska språk

    Författare :Emilie Tengbom Zetterman; [2014]
    Nyckelord :Elevtext; nationella prov; skrivförmåga; funktionell grammatik; gymnasiet;

    Sammanfattning : Undersökningens syfte är att pröva hypotesen att elevers skrivförmåga har försämrats mellan år 2002 och år 2012. Hypotesen är uppställd utifrån en samstämmig debatt i media de senaste åren om en negativ utveckling av svenska elevers skrivförmåga. LÄS MER

  5. 10. Gymnasieelevers skriftliga argumentation : En jämförande studie av gymnasieelevers skriftliga argumentation i nationella proven i svenska och svenska som andraspråk 1

    Magister-uppsats, Institutionen för nordiska språk

    Författare :David Haas; [2014]
    Nyckelord :gymnasieelevers argumentation; skriftlig argumentation; argumentationsanalys; nationella prov; svenska; svenska som andraspråk; bedömningsanvisningar; logik; empiri; språkliga medel;

    Sammanfattning : I föreliggande uppsats studeras hur elever i svenska 1 och svenska som andraspråk 1 på gymnasiet bedriver skriftlig argumentation i nationella proven utifrån aspekterna logik, empiri och språkliga medel. Uppsatsen syfte är dels att få ökad kunskap om likheter och skillnad­er mellan eleverna i svenska och svenska som andraspråks skriftliga argument­a­­tion, dels vad som skiljer elevtexterna med betyget E (godkänt) och F (underkänt) utifrån nämnda aspekter. LÄS MER