Sökning: "argumenterande text"

Visar resultat 21 - 25 av 41 uppsatser innehållade orden argumenterande text.

  1. 21. Den bästa statistiken du någonsin sett : En retorisk studie av Hans Roslings användning av visuella hjälpmedel

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Avdelningen för retorik

    Författare :Malin Ålander; [2016]
    Nyckelord :Retorik; Hans Rosling; visuell argumentation; Perelman; argumentation med exempel; argumentation med illustrationer; TED;

    Sammanfattning : Denna uppsats har som syfte att undersöka hur Hans Rosling i sina TED Talks använder bildspel och vilken funktion de fyller i hans presentationer. Genom att analysera Roslings bildmaterial i TED-föreläsningen ”The best stats you’ve ever seen” (2006) med utgångspunkt i Perelmans och Olbrechts-Tytecas argumentationsmodeller exempel och illustrationer har uppsatsens mål varit att svara på tre frågor: (1) på vilket sätt argumenterar Rosling i sina föreläsningar? (2) hur bidrar det visuella i föreläsningarna till argumentationen? och (3) finns skillnader mellan hur programmet Gapminder World och de ”vanliga” bildspelsbilderna fungerar i argumentationen? Analysen visar att Rosling i hög grad använder sitt bildmaterial för att driva argument med argumentationsmodellen exempel, men också med argumentationsmodellen  illustrationer. LÄS MER

  2. 22. "Helt är det som har början, mitt och slut" : En undersökning av autenticiteten i fyra läroböckers beskrivningar av argumenterande texters struktur.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språk

    Författare :Frida Tschöp; [2016]
    Nyckelord :Läroböcker för svenska på gymnasiet; argumenterande text; struktur; autenticitet; debattartiklar;

    Sammanfattning : Den senaste forskningen inom pedagogik talar om vikten av autentisk undervisning i skolan. Autenticitet handlar bland annat om öppenhet och verklighetsanknytning i skolans uppgifter. LÄS MER

  3. 23. När läraren blir elev : En kvalitativ studie av argumenterande texter skrivna av lärare

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Therese Lejon; [2015]
    Nyckelord :Teacher’s writing; argumentative text; upper secondary school; assessment; standardized texts.; Lärares skrivande; argumenterande text; gymnasieskolan; bedömning; nationella prov.;

    Sammanfattning : The present study aims to examine how teachers write polemical articles. This genre often occurs in national standardized tests in Swedish schools. The study seeks to analyze argumentative structures in the articles. It also categorizes assessment notes written by the teachers in response to each others’ articles, by interpreting response texts. LÄS MER

  4. 24. Att översätta värdeord i argumenterande text : svårigheten att balansera information och argumentation

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Engelska; Lunds universitet/Översättarutbildningen

    Författare :Emily Eriksson; [2015]
    Nyckelord :funktionell strategi; tortyr; abdominal slaps; walling; dubious; effective; claim; informerande text; argumenterande text; värdeord; Amnesty; översättning; Languages and Literatures;

    Sammanfattning : Detta magisterarbete bygger på en översättning av Amnesty Internationals “briefing paper” angående vissa europeiska länders samarbete med CIA. Texten är publicerad på Amnestys internationella webbplats och översätts för att kunna publiceras på Amnestys svenska webbplats. LÄS MER

  5. 25. Med annan blick : Gymnasieskribenters responsarbete

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Maria Valtonen; [2015]
    Nyckelord :kamratrespons; metaperspektiv; meningsskapande; Google Drive; gymnasieskolan; argumenterande text;

    Sammanfattning : English title: Another Point of View The aim of this study is to find traces of learning in the process of peer response. This is explored by investigating the experiences expressed by the students and their work of trans­forming criteria into peer response questions. An analysis is also made of which criteria they focus on in their feedback. LÄS MER