Sökning: "aspergers syndrom inkludering"

Visar resultat 6 - 10 av 21 uppsatser innehållade orden aspergers syndrom inkludering.

  1. 6. Det handlar om att lyfta olikheter

    M1-uppsats, Högskolan i Jönköping/Fritidshemspedagogisk forskning

    Författare :Sara Karlsson Svensson; [2017]
    Nyckelord :neuropsykiatriska funktionsnedsättningar; inkludering; fritidshem;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att ta reda på hur fritidslärare beskriver att de arbetar med inkludering av barn med ADHD, Aspergers syndrom och autism på fritidshemmet. Forskningsfrågorna fokuserar vilka strategier fritidslärare beskriver att de använder sig av för att inkludera dessa barn samt vad de beskriver hindrar och möjliggör inkluderingsarbetet. LÄS MER

  2. 7. Att hålla handen eller släppa taget : Inkluderande matematikundervisning för elever med ASD/Aspergers syndrom

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för elektronik, matematik och naturvetenskap

    Författare :Henrik Wenngren; [2016]
    Nyckelord :ASD; AST; Aspergers syndrom; matematiksvårigheter; inkludering; undervisning;

    Sammanfattning : Syftet med denna rapport är att belysa hur matematikundervisningen för elever med ASD/Aspergers syndrom och matematiksvårigheter organiseras. Dessutom undersöka hur elever med denna problematik kan inkluderas i matematikundervisningen utifrån relevant och aktuell forskning. LÄS MER

  3. 8. Inkludering av elever med Aspergers syndrom - En skola för alla

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet

    Författare :Stefan Berg; [2014-03-31]
    Nyckelord :Aspergers syndrom; Inkludering; Skola för alla;

    Sammanfattning : Problem När elever med Aspergers syndrom ska inkluderas i ordinarie klass ställs lärarna inför vissa svårigheter. Dessa elever behöver individuellt utformade anpassningar och ofta saknar läraren kunskapen för att kunna genomföra detta. Anpassningarna blir istället generella och inte utifrån elevens specifika behov. LÄS MER

  4. 9. Övergång från särskild undervisningsgrupp till stor klass : Kvalitativ studie om upplevelser att stegvis komma tillbaka till en stor klass

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Magnus Svensson; [2014]
    Nyckelord :Aspergers syndrom; AS; autismspektrum; särskild undervisningsgrupp; övergångar; inkludering; integrering; exkludering;

    Sammanfattning : Syftet med denna intervjustudie är att få ett inifrånperspektiv på respondenters upplevelser av skolgång i särskild undervisningsgrupp och deras upplevelser av övergången till stor klass. Respondenterna var placerade i en särskild undervisningsgrupp med inriktning på funktionsnedsättningen Aspergers syndrom. LÄS MER

  5. 10. Autism i skolan : Hur en skola är tillgänglig för elever med autism

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier

    Författare :Monlars Camilla; [2014]
    Nyckelord :autism; elementary school; autistic syndrome; aspergers syndrome; autism; grundskola; autistiskt syndrom; aspergers syndrom;

    Sammanfattning : My purpose of this study is to investigate whether elementary school is available for students with the disability of autism. If the school is just as accessible for students with autistic syndrome as for students with asperger syndrome, or if the school is marked by equal treatment. LÄS MER