Sökning: "att forska"

Visar resultat 1 - 5 av 494 uppsatser innehållade orden att forska.

  1. 1. Bakom alla stämningar ligger något dolt : En undersökning gällande uppfattningar om vad som skapar god stämning i en kör

    Kandidat-uppsats, Marie Cederschiöld högskola/Kyrkomusikerutbildningen

    Författare :Per-Håkan Precht; [2024]
    Nyckelord :Körledning; Stämning; Musik; Kör; Dirigent; Atmosfär; Kyrkomusik;

    Sammanfattning : Hur skapar man som körledare en bra kör? Musiken är centralt i körledarutbildningen, men det krävs också kompetens inom pedagogik, ledning, personligt engagemang genom vilja, auktoritet, närvaro, hängivenhet och uppriktighet. Jag utgår från att en god stämning är en viktig förutsättning för att utveckla en kör. LÄS MER

  2. 2. Medias kritiserade musikgenre : En kvalitativ studie baserad på den mediala debatten kring rapkulturens relation till kriminalitet.

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för geografi, medier och kommunikation (from 2013)

    Författare :Maja Kjellberg; Linnéa Andersson; [2024]
    Nyckelord :rap; rap culture; discourse; linguistic strategies; criminality; rap; rapkultur; diskurs; språkliga strategier; kriminalitet;

    Sammanfattning : Just nu pågår det en debatt i media kring rapkulturen och dess omtalade koppling till kriminalitet. Rapartister ses ofta som influerare till gängkriminella kretsar på grund av deras låttexter som ofta handlar om mörker, knark och brott. LÄS MER

  3. 3. “Då sjunger jag alltid. För att förstärka det vi gör. För det är ju mitt uppdrag och det är ju då det kan ske en språkutveckling” : Musikens relation och bidrag till språkutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Linn Petersson; Laura Salazar; [2024]
    Nyckelord :Musikundervisning; musik; språkutveckling; förskollärare; förskola; sociokulturellt perspektiv; kvalitativ intervju.;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studier är att bidra med kunskap om vilka arbetssätt förskollärare använder sig av för att implementera musik i verksamheten. Att skapa meningsfull musikundervisning för barnen är en mycket väsentlig process, detta för att barnen ska våga utforska och bli utmanade i deras kreativa tankeprocess. LÄS MER

  4. 4. Inkludering i religionsundervisning med ett särskilt fokus på klassrum med mångfald

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Ghoufran Shoker; Sara Al-Khafaji; [2024]
    Nyckelord :Elever; inkludering; klassrum; möjligheter; mångfald; religionsundervisning; skola; utmaningar.;

    Sammanfattning : Inkludering är en process som innebär att man skapar möjligheter för alla elever oavsett deras olika kompetenser. Som lärare bör man ta hänsyn till elevers olikheter och att den religiösa mångfalden i klassrummet ska ses som tillgång till resurser för att vidareutveckla elevernas kunskaper i undervisningen. LÄS MER

  5. 5. Estetiska läroprocesser och användningen av AKK i förskolan : En undersökning av dess inverkan på barns kommunikation och lärande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Cornelia Sandberg Sundqvist; [2024]
    Nyckelord :Alternativ kompletterande kommunikation; AKK; estetiska lärprocesser; barns språkutveckling; de 100 språken;

    Sammanfattning : Syftet med studien har varit att undersöka förskollärares uppfattningar och beskrivningar av alternativ kompletterande kommunikation (AKK) och deras uppfattningar på att appliceras AKK i estetiska lärprocesser. Studien har genomförts med hjälp av en kvalitativ forskningsmetod, där tre legitimerade förskollärare har valts ut genom ett bekvämlighetsurval, kriteriestyrt urval och har intervjuats med hjälp av en intervjuguide. LÄS MER