Sökning: "att möta alla elevers behov"

Visar resultat 11 - 15 av 108 uppsatser innehållade orden att möta alla elevers behov.

  1. 11. Extra anpassningar i gymnasieskolor med överrepresentation av elever i svårigheter : En kvalitativ intervjustudie om lärarens upplevelser vid implementering av extra anpassningar

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Bladimir Rodrigo Carrasco Castro; [2022]
    Nyckelord :Extra anpassningar; gymnasielärare; policy enactment; kvalitativ intervju; tematisk analys; elever i svårigheter;

    Sammanfattning : Extra anpassningar måste erbjudas och utvärderas för att bemöta elevers olika behov i Sverige. Tidigare forskning visar däremot att kunskap är begränsad om hur extra anpassningar implementeras, utvärderas och upplevs av gymnasielärare i Sverige. LÄS MER

  2. 12. Hjärntrötthet "Det är detta att det är osynligt" : En intervjustudie ur ett livsvärldsperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)

    Författare :Sara Brundin Larsson; [2022]
    Nyckelord :Mental fatigue; traumatic brain injury; TBI; brain tumor; childhood cancer; adjustments; Hjärntrötthet; hjärnskakning; barncancer; hjärntumör; pauser; skola; anpassningar;

    Sammanfattning : Sammanfattning/Abstract Brundin Larsson, Sara (2022). Hjärntrötthet- ”Det är detta att det är osynligt”. Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. LÄS MER

  3. 13. Specialpedagogik: När allmänpedagogiken inte räcker till : En studie om inkludering och differentiering

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)

    Författare :Pierre Ockedal; Catarina Olsson; [2022]
    Nyckelord :Delaktighet; Differentiering; Gemenskap; Inkludering; Professionsteori;

    Sammanfattning : Sammanfattning/Abstract Olsson, Catarina och Ockedal, Pierre (2022). Specialpedagogik: När allmänpedagogiken inte räcker till. Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. Sett till Salamancadeklarationen (Svenska UNESCO, 2006) bör skolan eftersträva mångfald. LÄS MER

  4. 14. En kvalitativ studie om lärare i förskoleklass beskrivningar om arbetssätt och uttrycksformer i matematikundervisningen.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/HLK, Skolnära forskning

    Författare :Jacob Nodfors; [2022]
    Nyckelord :Preschool class; working methods; form of expression; mathematics teaching; arbetssätt; förskoleklass; matematikundervisning; uttrycksformer;

    Sammanfattning : Att möta alla elevers behov i matematikundervisningen kan göras på olika sätt. En väg att gå är genom att använda sig av olika arbetssätt och uttrycksformer. LÄS MER

  5. 15. Speciallärare och specialpedagoger beskriver hur elevers språkliga svårigheter visar sig i skolsammanhang  samt vilket stöd eleverna erbjuds

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Alice Larsson; Åse Leijon; [2022]
    Nyckelord :Anpassningar; Språkliga svårigheter; Språkstörning; Särskilt stöd; Tecken;

    Sammanfattning : I vår småskaliga studie med avstamp i UNICEF (2018) Barnkonventionen, UNESCO (2006) Salamancadeklarationen och Skollagen (SFS 2010:800) ger vi en inblick i vad de säger om barnens rätt till undervisning och stöd. 2019 kom ett tillägg i Skollagen för att säkerställa att elever får det stöd som de är i behov av för att nå sin proximala utvecklingsnivå. LÄS MER