Sökning: "b skönlitteratur"

Visar resultat 1 - 5 av 19 uppsatser innehållade orden b skönlitteratur.

  1. 1. Den dubbla stereotypen i flickböcker : En litteraturdidaktisk studie av karaktärerna Kitty Drew och Lotta Månsson

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för kultur och lärande

    Författare :Julia Adolfsson-Virta; [2023]
    Nyckelord :Didaktisk potential; värdegrund; genus; litteraturdidaktik; skönlitteratur; flickböcker; Kitty Drew; Lotta Månsson.;

    Sammanfattning : The aim of this paper is to examine the didactic potential of the books: Kitty and The Witch Tree Symbol, Kitty and the Mystery of the Stolen Books, Yes, See Lotta and Dear Lotta. All these booksbelong to the B. LÄS MER

  2. 2. Att läsa för läsandets skull? : En studie om läsattityder i GY 11 och hos svensklärare

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Litteraturvetenskapliga institutionen

    Författare :Alice Svensson; [2020]
    Nyckelord :Litteratur; litteraturdidaktik; litteraturvetenskap; läsa; motiv till att läsa; skönlitteratur; svenskundervisning; svenska; Läroplan för gymnasieskolan; GY 11;

    Sammanfattning : Syftet med undersökningen är att belysa synen på skönlitteratur i gymnasieskolans svenskämne i den aktuella läroplanen för gymnasieskolan, GY 11, och verksamma lärares motiv till att läsa skönlitteratur i svenskundervisningen. Syftet är även att belysa lärares syn på elevernas attityder till läsning av skönlitteratur i svenskundervisningen. LÄS MER

  3. 3. Att välja rätt är inte lätt

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Utbildningsvetenskap; Lunds universitet/Svenska

    Författare :Louise Pålsson; [2018]
    Nyckelord :skönlitteratur; litteratururval; litteraturundervisning; literacy; läsning; Svenska 1; Svenska 2; Languages and Literatures;

    Sammanfattning : Syftet med och utgångspunkten för denna uppsats var att undersöka gymnasielärares resonemang om urval av skönlitteratur till undervisningen i Svenska 1 och Svenska 2. De två frågeställningar som undersöktes och besvarades handlar dels om vilka didaktiska överväganden som lärare gör i samband med litteratururvalet, dels om hur lärarna uppfattar de delar av svenskämnets styrdokument som rör läsning och arbete med skönlitteratur. LÄS MER

  4. 4. Skönlitteratur och läsning som forskningsfråga inom B&I : en metateoretisk analys av 21 masteruppsatser

    Master-uppsats, Lunds universitet/Avdelningen för ABM, digitala kulturer samt förlags- och bokmarknadskunskap

    Författare :Maria Eriksson; [2014]
    Nyckelord :master’s theses; Hermeneutics; reading; Library and Information Science; literature; meta-analysis; literacy; quality; litteratur; biblioteks- och informationsvetenskap; läsning; hermeneutik; masteruppsatser; läskunnighet; Cultural Sciences;

    Sammanfattning : This master’s thesis examines 21 master’s theses written in Library and Information Science in Sweden between the years 2010 and 2013. The master’s theses are written in Lund, Borås and Uppsala and all of them have literature and/or reading as subject matters. LÄS MER

  5. 5. Skönlitteraturen och ordförrådet – en studie om andraspråkslärares inställning till skönlitteraturläsning som ordinlärning

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

    Författare :Ida Blomqvist; [2012-07-09]
    Nyckelord :Svenska som andraspråk; ndraspråksutveckling; lexikon; ordförrådsutveckling; skönlitteratur; litteratur; implicit explicit inlärning;

    Sammanfattning : Denna uppsats behandlar andraspråkslärares tankar kring ordförrådsutvecklingen hos elever med annat modersmål än svenska och vilken roll den skönlitterära texttypen spelar i denna utveckling. Flera forskare benämner just ordinlärningen som den viktigaste aspekten för andraspråkselevers språkutveckling. LÄS MER