Sökning: "barn lär sig naturvetenskap"

Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser innehållade orden barn lär sig naturvetenskap.

  1. 1. Transdisciplinärt lärande med och genom estetiska uttrycksformer Ett utvecklingsarbete om att använda sig av estetiska uttrycksformer i undervisning av andra ämnesområden i förskolan Namn Lena

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Lena Jonsson; Jennie Johansson; [2024-02-29]
    Nyckelord :lärandeobjekt; pedagoger; estetiska uttrycksformer; transdisciplinärt lärande; utvecklingsarbete; aktionsforskning; förskola;

    Sammanfattning : I denna studie har vi undersökt pedagogers medvetenhet och kompetens kring estetiska uttrycksformer i ett transdisciplinärt lärande. Detta innebär att använda sig av till exempel dans, musik, drama och bild som en metod för att undervisa i andra ämnen. LÄS MER

  2. 2. Solrosens livscykel - solrosens resa från frö till blomma : En studie om hur drama, bild och undersökande verb kan bidra till lärande i en högläsningsaktivitet om växternas livscykel hos äldre barn i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Sofia Almén; Ronja Karlsson; [2023]
    Nyckelord :Drama; drawing pictures; exploring verbs; nature science in preschool; storytelling; Drama; bild; högläsning; naturvetenskap i förskolan; undersökande verb;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att undersöka äldre barns kunskapsutveckling efter högläsning i kombination med undersökande verb samt de estetiska lärprocesserna drama och bild i undervisning om solrosens livscykel.  Vi har undersökt om högläsning med fokus på undersökande verb, bild och drama i kombination med varandra har en påverkan på äldre förskolebarns lärande av naturvetenskap. LÄS MER

  3. 3. Pedagogers erfarenheter och uppfattningar av litteraturen som redskap i undervisning av naturvetenskap i förskolan : -i kombination med pedagogledda aktiviteter

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Elin Blomgren; Ingela Viklund; [2021]
    Nyckelord :bilderbok; boksamtal; fakta; faktabok; fysikaliska fenomen; förskola; högläsning; kemiska processer; litteratur; naturvetenskap; praktisk aktivitet; skönlitteratur;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie var att ta reda på pedagogers erfarenheter och uppfattningar av litteraturen som redskap i undervisning av naturvetenskap i förskolan; i kombination med pedagogledda aktiviteter. Detta har vi gjort med hjälp av semistrukturerade intervjuer via de digitala plattformarna Zoom och Microsoft Teams. LÄS MER

  4. 4. Att undervisa naturvetenskap genom lek : En systematisk litteraturstudie

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Mathilda Söderström; Mikael Andersson; [2020]
    Nyckelord :Natural Science; Play; Learning Through Play; Preschool; Teach; Sociocultural; Naturvetenskap; Förskola; Science; Learning Science; Early Childhood Education;

    Sammanfattning : Denna systematiska litteraturstudie behandlar naturvetenskaplig undervisning i förskolan genom lek som metod. Studiens fokus ligger på att undersöka om samt hur barns lek kan användas i undervisningssammanhang, med inriktning mot naturvetenskap. LÄS MER

  5. 5. Naturvetenskapsundervisning i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Kholod Ahmad; Muna Ziki Abedlami; [2019]
    Nyckelord :Förskola; naturvetenskapsundervisning; Ämnesdidaktik; Förskollärare;

    Sammanfattning : Vi har valt att skriva om naturvetenskap i förskolan. Syftet med denna studie är att undersöka hur förskollärare arbetar med naturvetenskap i förskolan ur ett ämnesdidaktiskt perspektiv. Dessutom är syftet att undersöka vilken betydelse det pedagogiska materialet har i den naturvetenskapliga undervisningen. LÄS MER