Sökning: "barn med en annan kultur"

Visar resultat 11 - 15 av 90 uppsatser innehållade orden barn med en annan kultur.

  1. 11. Alla barns aktiva delaktighet i och reella inflytande över förskolans undervisning: En intervju- och dokumentstudie

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Paula Schmidt; Elin Swanström; [2022]
    Nyckelord :barns delaktighet; barns inflytande; förskola; Shiers delaktighetsmodell; sociokulturell teori; verksamhetsplan;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att ta reda på några pedagogers uppfattningar och erfarenheter av arbetet med barns delaktighet och inflytande i förskolans undervisning. Studiens inledande del avser att ge läsaren en bakgrund, dels gällande viktiga begrepp dels om den svenska förskolan som institution. LÄS MER

  2. 12. Lika barn leka bäst : En fallstudie om Mimer AB:s varumärkesidentitet- och image uppfattad av studenter

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för ekonomi, samhälle och teknik

    Författare :Emma Aronsson; Johanna Björk; Johanna Olsson; [2022]
    Nyckelord :Identitetsprisman; Varumärkesidentitet; Varumärkesimage; Marknadskommunikation;

    Sammanfattning : Date: 2022-06-02 Level: Bachelor Thesis in Business Administration, 15 cr  Institution: School of Business, Society and Engineering, Mälardalens University  Title: Birds of a feather flock together - A case study about Mimer AB’s brand identity- and image perceived by students. Supervisor: Lennart Haglund  Keywords: The Identity Prism, brand identity, brand image, marketing communication  Research questions: How do Mimer identify their brand towards students?What is the students’ image of Mimer?Which are the differences between the received image and the identity communicated by Mimer?   Purpose: The purpose of this study is to examine students’ perception about the housing association Mimer AB. LÄS MER

  3. 13. Spänningen mellan barns rättigheter : En kritisk undersökning av förarbetena till lagen om barnfridsbrott

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Linn Wideskott; Tilda Nuija Sehlberg; [2022]
    Nyckelord :Child peace crime; children s right to protection; children s participation; citizenship; the convention on the Rights of the Child; social work; UN convention on the rights of the child; Barnfridsbrott; 4 kap 3§ Brottsbalken; barns rätt till skydd; barns aktörskap; medborgarskap; barnkonventionen; socialt arbete.;

    Sammanfattning : Den här dokumentstudien har en kvalitativ ansats och ämnar analysera förarbeten till lagen om barnfridsbrott. Syftet med studien är att undersöka hur barns rätt till skydd samt barns aktörskap, i relation till barnkonventionens artikel 19 och 12, hanteras i förarbetena. LÄS MER

  4. 14. Staten, seriefaran och filmvåldet : En komparativ studie av riksdagspolitikers argument under serietidningsdebatten på 1950-talet och videovåldsdebatten på 1980-talet

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskap

    Författare :Elin Holm; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med undersökningen har varit att belysa samhälleliga faktorer och förändringar genom att jämföra argument som framfördes på riksdagsnivå under serietidningsdebatten på 1950-talet med argument i riksdagen under videovåldsdebatten på 1980-talet. De frågor som undersöktes var vilka likheter och skillnader det fanns mellan argumenten under de båda tidsperioderna, och om det fanns några omständigheter som var särskilt bundna till respektive tidsperiod som politikerna lyfte fram. LÄS MER

  5. 15. Katitzi, Myran, Izzy och Kurrekurredutterna : En studie om hur mångkultur och stereotyper kan skildras i fyra barnböcker

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Adina Sunesson; Sara Sundberg; [2021]
    Nyckelord :Mångkultur; etnicitet; barnlitteratur; mångfald; författare; stereotyper; kultur; kulturmöten;

    Sammanfattning : I dagens mångkulturella samhälle är skolan en viktig mötesplats för barn och unga från olika kulturer där skolan ämnar utveckla förståelse och solidaritet för andra människor. Barnlitteratur har en väsentlig roll i skolans uppdrag och i vår framtida yrkesroll som lärare är det därför viktigt att skapa förståelse för vad litteraturen har för betydelse för barnen och hur den påverkar dem. LÄS MER