Sökning: "barn med intellektuell funktionsnedsättning"

Visar resultat 6 - 10 av 96 uppsatser innehållade orden barn med intellektuell funktionsnedsättning.

  1. 6. “För ett och ett halvt år sedan gick jag in i väggen men det är ganska normalt när man har ett barn med särskilda behov” : En kvalitativ studie om samhällsstödet för vårdnadshavare till barn med LSS-insatser i relation till ekonomi och mående

    Kandidat-uppsats, Marie Cederschiöld högskola/Institutionen för socialvetenskap

    Författare :Amanda Eyob; Romejsa Abubeker; [2023]
    Nyckelord :Guardian; Intellectual disability; Disability; Autism; LSS; Support; Vårdnadshavare; Intellektuell funktionsnedsättning; Funktionsnedsättning; Autism; LSS; Stöd;

    Sammanfattning : Bakgrund: Att vara vårdnadshavare till ett barn med intellektuell funktionsnedsättning - och/eller autism kan vara ett krävande arbete. I många fall handlar det om att ansvara för barn med omfattande omvårdnadsbehov som vida överstiger det normala både vad gäller barnets intellektuella utveckling och barnets förmåga till sociala interaktioner. LÄS MER

  2. 7. Förskollärares dilemma med bemötande och inkludering i förskolan : En kvalitativ studie om inkludering och bemötande av barn med intellektuell funktionsnedsättning i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Julia Eriksson; Tuva Myckelberg; [2023]
    Nyckelord :Teacher s competence; conduct; children with intellectual disabilities; inclusion; everyday situations; Lärarens kompetens; bemötande; barn med intellektuell funktionsnedsättning; inkludering; vardagssituationer;

    Sammanfattning : Syftet med vår undersökning var att undersöka vilka kompetenser som finns hos förskollärare inom förskolans verksamhet för att bemöta och inkludera barn med intellektuell funktionsnedsättning i vardagssituationer. En kvalitativ studie med hjälp av semistrukturerade intervjuer genomfördes för att få information och kunskap om förskollärares syn på kompetenser, bemötande och inkludering kring arbete med barn med intellektuell funktionsnedsättning. LÄS MER

  3. 8. Det som är bra för elever med autism kan även vara bra för elever utan autism. : En fenomenologisk studie om lärares stöd i arbetet med elever med autism.

    Magister-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Malin Wettervik; [2023]
    Nyckelord :autism; elevhälsa; fenomenologi; känsla av sammanhang; lärare; skolledare.;

    Sammanfattning : Sammanfattning Den här studien syftar till att undersöka vilket stöd lärare får i arbetet med elever med autism samt vilket stöd de önskar att de fick. Studien syftar till att undersöka vilket stöd elevhälsan bidrar med för att stötta lärare i arbetet med elever med autism, enligt skolledare. LÄS MER

  4. 9. Delaktighet för barn med intellektuell funktionsnedsättning i förskolan : En intervjustudie med 11 assistenter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Åsa Lundberg; [2023]
    Nyckelord :delaktighet; förskola; intellektuell funktionsnedsättning;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att få en inblick i hur de som arbetar närmast barnet med intellektuell funktionsnedsättning, assistenterna, definierar delaktighet, vilka faktorer de ser främjar delaktighet och vilka hinder de ser för delaktighet i den reguljära förskolans verksamhet för dessa barn samt vilken betydelse assistenten har för barnets grad av delaktighet, då det behövs mer forskning inom detta område. En kvalitativ ansats har antagits och data har samlats ingenom 11 semistrukturerade intervjuer med assistenter som arbetar med barn med intellektuell funktionsnedsättning i förskolan. LÄS MER

  5. 10. Musik som en väg till delaktighet för barn och vuxna med intellektuell funktionsnedsättning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Monica Turesson; [2023]
    Nyckelord :Musik; delaktighet; intellektuell funktionsnedsättning; specialpedagogik; kommunikation;

    Sammanfattning : Abstrakt Att kommunicera är en grundläggande demokratisk rättighet, och delaktighet är mycket viktigt för att stärka möjligheter till kommunikation. Personer med avsevärda nedsättningar i förmåga till kommunikation har ofta flera andra funktionsnedsättningar vilket komplicerar situationen och gör att pedagoger behöver mer kunskap kring denna grupp (Heister Trygg, 2012). LÄS MER