Sökning: "barn och djur förskola"

Visar resultat 11 - 15 av 45 uppsatser innehållade orden barn och djur förskola.

  1. 11. Förmänskligade djur, familjekonstellationer och goda intentioner i normbrytande bilderböcker

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Therése Arthursson; Hanna Svensson; [2019]
    Nyckelord :Bilderböcker; Förmänskligade djur; Förskola; Heteronormativitet; Normer; Socialkonstruktivism; Vithet;

    Sammanfattning : En betydelsefull effekt av förskollärares val av böcker för barn är att en bok förmedlar normer till barn. Denna uppsats syfte har varit att undersöka hur bild och text framställer normer i normbrytande bilderböcker. LÄS MER

  2. 12. "Jag tycker att folk kan slänga ett skräp i soptunnan för det är trevligt" : En studie om förskolebarns tankar kring hållbar utveckling och hur de uppfattar sig delaktiga i detta arbete

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Väst/Avd för utbildningsvetenskap och språk

    Författare :Amanda Öbom; Jennifer Liirus; [2019]
    Nyckelord :Children s perspective; recycling; waste; pre-school; sustainable development; Barnets perspektiv; avfallshantering; förskola; hållbar utveckling;

    Sammanfattning : Bakgrund: Studiens bakgrund ligger i det faktum att hållbar utveckling är en allt mer relevant fråga i dagens samhälle och detta syns både i läroplanen för förskolan (Skolverket, 2018) och i politiska beslut på såväl nationell som multinationell nivå. Detta i form av ökade medel till arbetet med hållbar utveckling i Sverige samt de globala målen som tagits fram av FN (Regeringskansliet, 2019; UNDP, 2017). LÄS MER

  3. 13. Hur skriver man för barn? : En studie av målgruppsanpassning i informationstexter för barn

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Svenska

    Författare :Betty Andersson; [2018]
    Nyckelord :1177 Vårdguiden; barn; informationstexter; läsbarhetsanalys; läsförståelse; Languages and Literatures;

    Sammanfattning : Denna uppsats undersöker hur 1177 Vårdguidens informationstexter som riktar sig till barn har anpassats efter målgruppens behov. Syftet med uppsatsen är att undersöka hur väl texter anpassats samt huruvida de förstås av målgruppen. Materialet består av två texter från 1177 Vårdguidens barnavdelning. LÄS MER

  4. 14. Förskoleverksamhet med djur : En studie av hur pedagoger anser att förskolebarn kan påverkas av interaktion med djur

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Emma Jonsson; Josefine Larsson; [2018]
    Nyckelord :förskola; djur; empati; ansvar; interaktion; kommunikation;

    Sammanfattning : Denna studie behandlar vad pedagoger anser påverkar barn av interaktion mellan barn och djur i förskolan. Genom sammanlagt åtta intervjuer med förskollärare och barnskötare som arbetar med djur på olika vis på tre olika svenska förskolor, undersöks hur pedagogerna uppfattar att barn påverkas genom att arbeta med djur i förskolan. LÄS MER

  5. 15. Djur som en fjärde pedagog? : En kvalitativ studie av tre unika förskolors arbete med djur i förskoleverksamhet.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Louise Forsbäck; Sandra Fogelberg; [2018]
    Nyckelord :Barn; djur; empati; förskola; förskollärare;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka hur förskollärare på förskolor med djurinriktning arbetar med djur i verksamheten. Studien gjordes genom kvalitativa intervjuer med förskollärare som är verksamma i förskolor som har inriktning mot djur och natur. LÄS MER