Sökning: "barn och djur förskola"

Visar resultat 6 - 10 av 45 uppsatser innehållade orden barn och djur förskola.

  1. 6. “Kan alla barn känna igen sig?” - En bilderboksanalys ur ett genusperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Hanna Johansson; Kerstin Johansson; [2020]
    Nyckelord :Bilderböcker; genus; karaktärer; kvinnlig; manlig; neutral; normativ; normbrytande;

    Sammanfattning : Barn i ett- till treårsåldern möter bilderböcker varje dag i förskolan och kan lära sig att förstå världen genom det som böckerna förmedlar. Pedagogers val av böcker kan därför spela en ledande roll vilka normer som vidareförs till barn. LÄS MER

  2. 7. Förskolebarns uppfattningar kring vattenresurser utifrån ett hållbarhetsperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Elin Olsson; [2020]
    Nyckelord :Preschool; preschoolers’ perceptions; sustainable development; water resources; förskola; förskolebarns uppfattningar; hållbar utveckling; vattenresurser;

    Sammanfattning : The aim of this study is to illustrate how preschoolers perceive water resources from the viewpoint of sustainability. The study used semi-structured group interviews, conducted with ten children between the ages of 3-5 years at a preschool in Sweden to answer the aim of this study. LÄS MER

  3. 8. Skogen ur barns perspektiv : En intervjustudie om hur barn resonerar kring skogen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Anna Lindbohm; Elin Olausson; [2020]
    Nyckelord :Barns perspektiv; förskola; genus; lek; skog;

    Sammanfattning : Sammanfattning Syftet med denna studie är att belysa hur barn resonerar kring skogen och hur de använder skogen, samt att undersöka om flickors och pojkars resonemang kring- och vad de använder skogen till skiljer sig åt. Kvalitativa intervjuer av 26 barn (11 flickor och 15 pojkar) i åldrarna tre till fem år på fyra kommunala förskolor i mellansverige har genomförts. LÄS MER

  4. 9. "Den kan inte komma upp i träden därför jag vet att fiskar bara lever i vattnet" : Sokratiska samtal med barn i förskoleåldern om deras upplevelser av likvärdighet.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Förskolepedagogisk-didaktisk forskning

    Författare :Ida Lundehed; Ingrid Lööw; [2020]
    Nyckelord :likvärdighet; förskola; barn; livsvärldsfenomenologi; upplevelse; sokratiska samtal;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att bidra med kunskap om hur barn i förskoleåldern 4–6 år upplever likvärdighet. För att besvara syftet har två frågeställningar använts: Vilka upplevelser och tankar om bilden framkommer som berör likvärdighet? Vilka aspekter av likvärdighet berörs i barnens uttryckta upplevelser och tankar? Detta har undersökts med hjälp av sokratiska samtal. LÄS MER

  5. 10. ”Jag tycker domma tre låter fint” Barns perspektiv på sång i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Linnea Schildt; Tove Justesen; [2019]
    Nyckelord :Barns intresse; barns perspektiv; förskola; musik; producera; reproducera; sång;

    Sammanfattning : Vi har erfarit att barn kritiserat val av sånger i förskolan och att de uttryckt ett ointresse för några av de traditionella sångerna. Barnens perspektiv är både utifrån förskolans läroplan och tidigare forskning viktigt att utgå ifrån och ta i beaktande. LÄS MER