Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Diabetes hos barn i förskolanSju vårdnadshavares erfarenheter av förskolans särskilda stöd och samverkan med hemmet

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Susanne Olofsson; Mattias Svensson; [2016]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : AbstractStudien behandlar vårdnadshavares erfarenheter av hur deras barn med diabetes typ 1 ges särskilt stöd i förskolan. Ett mål i förskolans läroplan (Skolverket, 2010) är att förskolan tillsammans med vårdnadshavare ska dela på ansvaret för barnets fostran, utveckling och växande. LÄS MER

  2. 2. Resurspersoners kunskaper för att bemöta barn med ADHD i förskola och skola En enkätundersökning

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Camilla Aghem; [2015-12-04]
    Nyckelord :ADHD; kunskap; resursperson; organisation;

    Sammanfattning : Syfte: Studiens syfte är att undersöka vilka kunskaper som en kommuns centralt anställda resurspersoner upplever sig ha gällande att bemöta och anpassa undervisningen för barn och elever med ADHD. Främst undersöks vilka kunskaper resurspersonerna upplever att de själva har och är i behov av men i studien undersöks även vilken kunskaper de anser behövs i de arbetslag de arbetar, samt vilka påverkansfaktorer som synliggörs gällande kunskapsutvecklingen. LÄS MER

  3. 3. Pedagogers arbete för att möjliggöra delaktighet för barn i behov av särskilt stöd

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier

    Författare :Sara Carlsson; [2015]
    Nyckelord :Children in need of special support; participation; resource work; preschool; educators work; Barn i behov av särskilt stöd; delaktighet; resursarbete; förskola; pedagogers arbete;

    Sammanfattning : Mitt syfte är att bidra med kunskap om pedagogers arbete med barns delaktighet i förskolan, med inriktning på barn i behov av särskilt stöd. För att undersöka detta har jag gjort intervjuer med pedagoger i förskolan. LÄS MER

  4. 4. ”Tillgänglighet är olika för olika barn” : En studie om pedagogers erfarenheter kring att skapa en tillgänglig förskolemiljö för barn med funktionsnedsättning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik (PED)

    Författare :Veronica Lekström Swahn; [2015]
    Nyckelord :Funktionsnedsättning; förskola; inkludering; tillgänglighet;

    Sammanfattning : Bakgrunden till min studie är att bristande tillgänglighet blev en ny form av diskriminering den 1 januari 2015. Därför syftar denna studie till att undersöka pedagogers erfarenheter och uppfattningar kring begreppet tillgänglighet och de möjligheter och hinder som pedagogerna ser när det gäller att skapa en tillgänglig miljö. LÄS MER

  5. 5. Specialpedagog på uppdrag : En studie av några lärares förväntningar på specialpedagogens yrkesfunktion

    Kandidat-uppsats, Estetisk-filosofiska fakulteten

    Författare :Ulrica Segerström; [2007]
    Nyckelord :Special needs educator; special education; one school for all; professional role; profession; Specialpedagog; specialpedagogik; en skola för alla; yrkesfunktion; profession;

    Sammanfattning : Abstract Since 1990, special needs educators have been working in both primary and junior school. It has not been easy for the special needs educators to take authority when working with broader educational issues due to the varying requirements placed upon them. LÄS MER