Sökning: "barns relationsskapande"
Visar resultat 16 - 20 av 86 uppsatser innehållade orden barns relationsskapande.
16. Barn med utmanande beteende : Förskollärares uppfattningar kring strategier och bemötande av barn som utmanar i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskapSammanfattning : Syftet med studien är att få syn på förskollärarens uppfattningar angående bemötande av barn med utmanande beteende, samt vilka strategier förskollärarna beskriver att de använder sig av vid mötet med barnen. I bakgrunden lyfts relevanta begrepp som forskare diskuterar inom det specialpedagogiska området. LÄS MER
17. ”Om man har såna här strumpor är man inne!” : En studie om barns relationsskapande i den fria leken på en förskola
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskapSammanfattning : Syftet med denna studie är att genom observationer av barn i deras fria lek på en förskola undersöka hur deras relationsskapande ser ut. Detta är en kvalitativ studie som genomfördes på en förskola i Mellersta Norrland. Barn i åldrarna ett till fem år deltog, och vi spenderade fem dagar i berörd verksamhet. LÄS MER
18. Barn och ungdomars erfarenheter av palliativa vård
Kandidat-uppsats,Sammanfattning : Bakgrund: Det finns mycket forskning kring, samt utvärderingsmetoder om palliativ vård av vuxna, men mindre om barn. Forskningen av barn inom palliativ vård lyfts ofta fram genom den vuxnes perspektiv via barnets vårdnadshavare eller vårdpersonal. LÄS MER
19. Barns trygghet vid övergångar mellan avdelningar inom förskolan : En kvalitativ studie ur förskollärares perspektiv
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)Sammanfattning : Syftet med studien är att synliggöra hur förskollärare resonerar kring barns trygghet i samband med övergångar mellan avdelningar inom förskolan. Forskning visar att bemötande som barn får av vuxna på förskolan spelar roll för relationsskapande och trygghet. LÄS MER
20. Förskola för fler barn : En kvalitativ intervjustudie och kritisk policyanalys om synen på barn i behov av språkutveckling i det svenska språket
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Denna studie syftar till att studera hur förskolans uppdrag rörande barn i behov av språkutveckling i det svenska språket beskrivs av olika aktörer som regering, riksdag och förskollärare. Detta undersöks i relation till riksdagens beslut kring Förskola för fler barn. LÄS MER