Sökning: "barns utveckling 3 år"

Visar resultat 11 - 15 av 80 uppsatser innehållade orden barns utveckling 3 år.

  1. 11. Socialsekreterares syn på anknytning vid familjehem

    Kandidat-uppsats, Ersta Sköndal Bräcke högskola/Institutionen för socialvetenskap

    Författare :Anna Norberg; [2021]
    Nyckelord :Attachment; Foster care; Foster home; Children placed in foster care; Child-welfare officer; Anknytning; Familjehem; Familjehemsplacerade barn; Socialsekreterare;

    Sammanfattning : Ungefär 20 000 barn är familjehemsplacerade i Sverige. Att bli placerad i ett familjehem och ryckas upp samt separeras från sin hemmiljö kan påverka ett barns anknytningsmönster. Teorin om anknytning påvisar vikten av att barn skapar sig trygga anknytningsmönster vilket leder till ökade möjligheter för fortsatt god utveckling. LÄS MER

  2. 12. Fonologisk utveckling hos typiskt utvecklade finska och svenska barn : En jämförande studie

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för biomedicinska och kliniska vetenskaper

    Författare :Anna Lindfors; Daniela Blöcker; [2021]
    Nyckelord :phonology; phonological development; Finnish; Swedish; comparison; fonologi; fonologisk utveckling; finsktalande; svensktalande; jämförelse;

    Sammanfattning : The aim of this study was to describe the phonological development of Finnish children and to compare phonological development between monolingual Finnish speaking children in Finland and monolingual Swedish speaking children living in Sweden. Twenty Finnish children between 3;1 and 4;10 years old participated in the study. LÄS MER

  3. 13. Tillsammans - att rita en skola från barnets egna perspektiv

    Master-uppsats, KTH/Arkitektur

    Författare :Ida Larsson; [2021]
    Nyckelord :School; Stockholm; children; children rights; architecture;

    Sammanfattning : När barnkonventionen blev till lag i Sverige den 1:a januari 2020 blev jag intresserad av hur konventionen kan implementeras inom arkitektur och mer specifikt vilken inverkan den kan ha på utvecklingen av de fysiska miljöer och designprocesser som rör barn. Barnkonventionen grundades år 1980 av FN och för att sammanfatta dess innehåll introducerade den en syn på barn som kompetenta och handlingskraftiga individer och sociala medborgare. LÄS MER

  4. 14. Högläsning i klassrummet : Faktorer som påverkar lärares val av litteratur till högläsning och hur det påverkar elevers språkutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Matilda Källström; Lowisa Hult; [2021]
    Nyckelord :högläsning; skönlitteratur; språkutveckling; grundskolan; förskoleklass.;

    Sammanfattning : Högläsning är idag en aktivitet som används dagligen i undervisningen i årskurs 1-3. Däremot uppmärksammade vi under vår verksamhetsförlagda utbildning att högläsning används i mån av tid eller som en avkopplingsmetod före raster. LÄS MER

  5. 15. Musik i förskolan för att främja barns språkutveckling

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Angelice Emanuelsson; Linda Lundstedt; [2020]
    Nyckelord :musik; språkutveckling; förskola; yngre barn;

    Sammanfattning : Syftet Syftet med vår studie är att undersöka pedagogers tankar kring och arbete med musikundervisning i relation till barns språkutveckling. Utifrån vårt syfte utformades två frågeställningar; vilken betydelse anser förskollärarna att musikundervisning har för barns språkutveckling? Hur arbetar förskollärare med musik som redskap för att främja barns språkutveckling? Bakgrund I bakgrunden redogör vi hur tidigare forskning ser på användandet av musik för att främja barns språkutveckling på olika sätt. LÄS MER