Sökning: "barns utveckling 3 år"

Visar resultat 16 - 20 av 80 uppsatser innehållade orden barns utveckling 3 år.

  1. 16. Förskolebarns uppfattningar kring vattenresurser utifrån ett hållbarhetsperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Elin Olsson; [2020]
    Nyckelord :Preschool; preschoolers’ perceptions; sustainable development; water resources; förskola; förskolebarns uppfattningar; hållbar utveckling; vattenresurser;

    Sammanfattning : The aim of this study is to illustrate how preschoolers perceive water resources from the viewpoint of sustainability. The study used semi-structured group interviews, conducted with ten children between the ages of 3-5 years at a preschool in Sweden to answer the aim of this study. LÄS MER

  2. 17. Musikundervisning med de äldre barnen i förskolan : En fallstudie om pedagogers arbete med musik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Victoria Axelsson; Rätzer Stina; [2020]
    Nyckelord :preschool; music; music education; 3-5 years; Förskola; musik; musiksamling; musikundervisning; äldre barn; 3–5 år;

    Sammanfattning : Utifrån en observation och tre intervjuer har en fallstudie genomförts med syftet att synliggöra hur pedagoger på en förskola arbetar med musikundervisning med de äldre barnen. Äldre barn i denna studie innefattar barn som är 3–5 år gamla. LÄS MER

  3. 18. Barnets utveckling av ett medvetande inom tid och historia

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Sophie Schiebler; Johanna Bergengren; [2020]
    Nyckelord :F-3; historiemedvetande; tidsuppfattning; historisktmedvetande;

    Sammanfattning : Sammandrag I denna text har vi arbetat med frågeställningarna -Vad säger forskningen om yngre barns tidsuppfattning? - Hur bildas ett historiemedvetande hos yngre barn?Vi använder oss av formuleringen yngre år i denna text och frågeställning, med det menar vi barn från förskoleklass till årskurs 3, F-3. För att finna svar på vår fråga har vi använt oss av vetenskapliga artiklar, doktorsavhandlingar, licentiatavhandlingar och till viss del böcker. LÄS MER

  4. 19. Sjuksköterskans upplevelser av det enskilda samtalet med den icke-födande föräldern i barnhälsovården : En kvalitativ intervjustudie

    Magister-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärd

    Författare :Malin Landervik; [2020]
    Nyckelord :Child Health Care; Child Health Care-nurse; family centred care; one on one conversation; non-birth parent; Barnhälsovård; BVC-sjuksköterska; enskilt samtal; familjecentrerad vård; icke-födande förälder;

    Sammanfattning : Bakgrund: Barnhälsovården finns till för att främja alla barns hälsa, allsidiga utveckling och välbefinnande. Sjuksköterskans uppdrag inom barnhälsovården är att tidigt grundlägga god kontakt med båda föräldrarna till det nyfödda barnet samt främja båda föräldrarnas delaktighet i omvårdnaden av barnet. LÄS MER

  5. 20. "Jag är där på riktigt" : förskollärares uppfattningar om professionell relationskompetens

    Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Lene Helgeby; Anna Svensson; [2020]
    Nyckelord :preschool; preschool teacher; professional relational competence; relational pedagogy; förskola; förskollärare; professionell relationskompetens; relationell pedagogik;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med kunskap om några förskollärares uppfattningar om professionell relationskompetens och dess betydelse för de yngre barnens (i åldrarna 1–3 år) utveckling och lärande.  Studien ger en översikt av tidigare forskning kring professionell relationskompetens och relationens betydelse för barns utveckling och lärande. LÄS MER