Sökning: "barns vänskapsrelationer"

Visar resultat 1 - 5 av 17 uppsatser innehållade orden barns vänskapsrelationer.

  1. 1. Fri lek för alla? : En kvalitativ studie om förskollärares resonemang och strategier gällande alla barns möjlighet till fri lektillsammans med andra barn

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Weronika Ohlsson; Liselotte Ramvik; [2024]
    Nyckelord :free-play; preschool; preschool teacher; inclusion processes; fri lek; förskola; förskollärare; inkluderingsprocesser;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie var att belysa förskollärares syn på förskolans uppdrag i förhållande till den fria leken. För att beskriva vad som kännetecknar förskollärares resonemang, strategier och erfarenheter i att stödja barn att komma in,delta och stanna kvar i leken med andra barn, genomfördes semistrukturerade intervjuer. LÄS MER

  2. 2. ”Vad händer när bästa kompisen är borta?” : Hur förskollärare stärker barns kamratrelationer i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Martin Alvear; Louise Nkuna; [2023]
    Nyckelord :Barns kamratkulturer; early childhood education; kamratkulturer; kamratrelationer och förskolan; kindergarten; peer relations; peer relationship; self perception; utanförskap i förskolan och young children;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att bredda kunskapen för nyexaminerade förskollärare om strategier och förutsättningar som kan behövas i deras arbete för att stärka barns kamratrelationer och förebygga utanförskap. Studien visar på att förskollärare befinner sig i ett omedvetet dilemma i förskolan om kamrat- och vänskapsrelationer. LÄS MER

  3. 3. Vänskapens betydelse för barns identitetsupplevelse : – en tematisk analys av vänskap i utvald skönlitteratur

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Dilnaz Abulkhariyeva; Angelica Hacksell; [2023]
    Nyckelord :Vänskap; skönlitterära barnböcker; utanförskap; gemenskap;

    Sammanfattning : Angelica Hacksell & Dilnaz Abulkhariyeva “Vänskapens betydelse för barns identitetsupplevelse”: en litteraturanalys av utvald skönlitteratur som vänder sig till barn och berör ämnet vänskap. Grundlärarprogrammet, inriktning mot arbete i förskoleklass och grundskolan årskurs 1–3, Svenska språket, Svenska, självständigt arbete inriktning F-3, grund-nivå, 15 högskolepoäng, HT 2023. LÄS MER

  4. 4. Meningsskapande som destination : En observationsstudie om de yngre barnens vistelse på förskolegården

    M1-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Inger Nordin; Marie Reismüller; [2021]
    Nyckelord :Meningsskapande; yngsta förskolebarnen; fenomenologi; kroppsliga uttryck; förskoledidaktik;

    Sammanfattning : Genom vår studie ville vi synliggöra hur yngre barn uppnår ett meningsskapande i förskolans utomhusmiljö. För att förstå hur meningsskapande yttrar sig hos yngre barn har vi tagit hjälp av fenomenologisk teori och Merleau-Pontys livsvärldsansats. LÄS MER

  5. 5. Vänskapsrelationer mellan barn bör främjas, men hur? : En integrativ litteraturstudie om vad som anses främja barns möjligheter att bilda vänskapsrelationer med andra barn

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Socialt arbete

    Författare :Evenlina Hildorsson; Olivia Regnander; [2019]
    Nyckelord :attitude change; children; friendship formation; health promotion; attitydförändring; barn; hälsofrämjande arbete; vänskapsbildning;

    Sammanfattning : Vänskapsrelationer mellan barn är viktiga för barns hälsa, utveckling och välmående och bör därför främjas. Något som kan utgöra ett hinder för att vänskap ska kunna bildas är barns attityder. LÄS MER