Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 69 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Bedömning i engelska : bedömningskvalité och tidsutmaningar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Moa Larsson; Carl Nylander; [2023]
    Nyckelord :Bedömning; undervisningstid; feedback; timplan; engelskämnet;

    Sammanfattning : Lärare har ansvar för elevernas progression i utvecklingen och genom ständig bedömning av elevernas kunskaper anpassas undervisningen. Bedömning som är av kvalité är tidskrävande och tidsbrist är ett återkommande hinder inom läraryrket. Utöver tid för lektioner krävs det tid till att planera, förbereda och bedöma. LÄS MER

  2. 2. Virus i skolan – Elevers kunskaper om och intresse för virus och sars-cov-2

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

    Författare :Jim Nygren; [2023]
    Nyckelord :Covid-19; virologi; kunskaper; media; enkätundersökning;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att bidra till en ökad förståelse av elevers kunskaper om och intresse för virologi. För att nå syftet utfördes en kvantitativ enkätundersökning riktad till elever i grundskolan årskurs 9 och årskurs 3 i naturvetenskapsprogrammet. LÄS MER

  3. 3. Även lärare kan råka säga fel, jag lovar : En fokusgruppsstudie av hur mellanstadieelever uppfattar trovärdigheten hos olika informationskällor

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Helena Engvall Kristensen; [2023]
    Nyckelord :civics; social studies; citizenship education; middle school; primary school; students apprehension; critical literacy; source trust; samhällskunskap; mellanstadiet; elevuppfattningar; källkritik; källtillit;

    Sammanfattning : Skolan har ett viktigt uppdrag när det gäller att undervisa om källkritik och att träna kritiskt tänkande, som har stärkts ytterligare genom den senaste läroplanen från 2022 för grundskolan. För att värna om demokratins grundpelare där yttrandefrihet är en viktig del, behöver våra unga medborgare lära sig att se igenom desinformation och konspirationsteorier av olika slag. LÄS MER

  4. 4. Att väcka talet : Lärares strategier för att hjälpa grundskoleelever med talängslan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Amanda Füreder; [2023]
    Nyckelord :Talängslan; Lärares strategier; Muntlig framställning; Formativ bedömning; Grundskolan;

    Sammanfattning : Idag ställer både skolan och samhället höga krav på elevers och medborgares muntliga förmåga. Dessa krav kan bli en utmaning för lärare till talängsliga mellanstadieelever då det saknas allmänna strategier och riktlinjer att ta del av. LÄS MER

  5. 5. Det är som att det är viktigare i andra ämnen : En studie av före detta elevers uppfattningar av bedömning i slöjdämnet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Felicia Brandt; [2022]
    Nyckelord :Grundskola; betyg; relationer; lärare;

    Sammanfattning : Bedömning är en del av skolgången som följer med elever från skolstart till att de går ut. Syftet i denna studie är att undersöka elevers uppfattningar kring den summativa bedömningen av slöjdämnet i grundskolan, och om den påverkat deras beteende i ämnet. LÄS MER