Sökning: "bemötande i förskolan"

Visar resultat 1 - 5 av 480 uppsatser innehållade orden bemötande i förskolan.

  1. 1. Normer om kost: Pedagogers förhållningssätt

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Frogner Emelie; Holmqvist Elin; [2024]
    Nyckelord :Förhållningssätt; förskola; normkritiskt; kön; makt; måltidssituation; normer; selektivt ätande;

    Sammanfattning : AbstractSyftet med denna studie är att undersöka hur pedagogernas normer framträder under måltidssituationer samt inom ramen för detta syfte belysa hur bemötande kring barn som är selektiva i maten ser ut. Detta kommer att göras utifrån tre frågeställningar: Vilka förhållningssätt har pedagogerna under måltidssituationen? Vilka normer blir synliga under måltidssituationen? Hur tar pedagogerna hänsyn till barns individuella behov under måltidssituationen i förskolan?     Utförandet av studien är utav en kvalitativ metod genom strukturerade observationer för att kunna besvara syftet och frågeställningarna. LÄS MER

  2. 2. Lågaffektivt bemötande i förskolan - ur ett inkluderingsperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Pedagogik

    Författare :Alma Svensson; Emma Söderström; [2024]
    Nyckelord : Low arousal approach; inclusion; preschool teachers approach; challenging behavior; categorizing ; Lågaffektivt bemötande; inkludering; förskollärares förhållningssätt; utmanande beteende; kategoriserin;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka förskollärares förståelse och tillämpning för förhållningssättet lågaffektivt bemötande och dess möjligheter att främja en inkluderande förskolemiljö. Genom att utforska hur förskollärare tillämpar lågaffektivt bemötande i förskolans praktik och vilka effekter det kan ha, strävar studien efter att bidra till ökad kunskap om strategier för att skapa en inkluderande förskola för alla barn. LÄS MER

  3. 3. Vårdnadshavares erfarenheter av introduktion till förskolan : En kvalitativ studie om förutsättningar för skapandet av tillitsfulla relationer

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Alva Arvidsson; Moa Dahlberg; [2024]
    Nyckelord :Förskola; introduktion; vårdnadshavare; tillitsfulla relationer; kommunikation; bemötande; kontinuitet;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med kunskap om vårdnadshavarens erfarenheter av introduktionen till förskolan. Mer specifikt undersöks vad vårdnadshavare anser är viktigt för att skapa tillitsfulla relationer mellan dem och pedagoger under introduktionen i förskolan, samt hur man skulle kunna förändra skapandet av tillitsfulla relationer under introduktionen. LÄS MER

  4. 4. “De tillhör inte kategorin top notch” : En studie om hur förskolans ledning arbetar med utagerande barn

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Ella Tingestedt; [2023]
    Nyckelord :utagerande; bemötande; resurser; förhållningssätt; affekt; rektor; specialpedagog; ansvar; stöd;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka vilket arbetsansvar förskolans ledning har i förhållande till utagerande barn. Ofta fokuserar forskning på att analysera barns beteende och se över förhållningssätt. Jag vill istället se över hur rektorer arbetar och vilka resurser man kan erbjuda utagerande barn. LÄS MER

  5. 5. Interkulturalitet i förskolan : En kvalitativ intervjustudie kring förskollärares uppfattning om interkulturalitet i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Agnes Lennartsson; Madeleine Sundberg; [2023]
    Nyckelord :Förskola; Föräldrasamverkan; Interkulturalitet; Kategorisering; Kompetensutveckling; Normer; Normkritiskt perspektiv; Vithetsnorm; Värdegrund; Kultur; Språk;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka förskollärares uppfattning om interkulturalitet. För denna studie tas utgångspunkt i två frågeställningar: Hur uppfattar förskollärare det interkulturella förhållningssättet och vilka strategier väljer förskollärare att använda i arbetet med interkulturalitet. LÄS MER