Sökning: "beteende sociala medier"
Visar resultat 1 - 5 av 208 uppsatser innehållade orden beteende sociala medier.
1. Generation Z - Lojalitetens fiende?
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Examensarbetets titel: “Generation Z - Lojalitetens fiende?”. En kvalitativ studie om Generation Zs relation till varumärkeslojalitet. Seminariedatum: 2024-01-11 Ämne/Kurs: FEKH29, Företagsekonomi: Examensarbete i marknadsföring på kandidatnivå. LÄS MER
2. Diskriminering på sociala medier: En designstudie i syfte att minimera diskriminering genom design på sociala medier
Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för informationsteknologiSammanfattning : Sociala medier har miljontals användare och erbjuder en plattform där människor kankommunicera och interagera med varandra dagligen. I takt med att antalet användare avsociala medier ökat, har också diskriminering online blivit ett stort problem som är svår atteliminera. LÄS MER
3. Pinocchio till förmån för andra: Om förhållandet mellan empati, medkänsla, och prosociala lögner
Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för beteende-, social- och rättsvetenskapSammanfattning : Denna kvantitativa studie behandlar huruvida empati förutsäger prosociala lögner ivardagliga situationer hos unga vuxna. Studiens syfte är att undersöka om hög grad avempati innebär hög grad av prosocialt ljugande och om det finns signifikanta könsskillnader iförhållandet mellan empati och prosociala lögner. LÄS MER
4. Nästa generationens investerare i det moderna samhället : En kvantitativ studie om likheter och skillnader mellan generation X och Z i hur hållbarhet, makroekonomiska faktorer och sociala medier påverkar investeringsbeteende
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för företagande, innovation och hållbarhetSammanfattning : Bakgrund: Från Stockholms Fondbörs till dagens teknologiskt drivna samhälle har svenska investerare fortsatt att göra affärer på börsen i över ett sekel. Samhället är under ständig utveckling och i en tid med ekonomisk osäkerhet, hög inflation och ökande hållbarhetsfokus är det av betydelse att förstå hur externa faktorer påverkar investeringsbeteende. LÄS MER
5. Sociala mediers påverkan på investerares riskbenägenhet : En undersökning av medierande faktorer
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Det senaste decenniet har användandet av sociala medier exploderat och blivit en plattformdär information och tips om aktier och investeringar delas ut. Unga personer är de störstaanvändarna av sociala medier, och tidigare studier visar att denna åldersgrupp uppvisar ettmer riskfyllt beteende på aktiemarknaden. LÄS MER