Sökning: "beteendeförändring teorier"
Visar resultat 1 - 5 av 26 uppsatser innehållade orden beteendeförändring teorier.
1. Design för beteendeförändring : Minska digitalt beroende bland ungdomar
Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för system- och rymdteknikSammanfattning : Många sociala medier-plattformar är programmerade för att fånga dig som användare, genom algoritmer som baserar innehållet som visas för dig på dina intressen. Med detta tillkommer risker att digitalt beroende kan utvecklas, vilket kan påverka personer negativt fysiskt, psykiskt och/eller socialt. LÄS MER
2. Laddinfrastrukturens roll i en hållbar stad En fallstudie om Göteborgs Stad
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Göteborg är en stad som uppmärksammats för sitt miljöarbete och av samma anledning vunnit flera nationella och internationella priser. För att även nå Förenta Nationernas globala mål om maximal temperaturökning i atmosfären till år 2030, måste ett sektorsöverskridande samarbete ske. LÄS MER
3. Validation of mHealth Applications for Behaviour Change : A Mixed-Method Study
Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)Sammanfattning : Context: The amount of Mobile Health (mHealth) applications to cultivate a healthy lifestyle or rehabilitate patients with physical or mental disabilities are increasingly available on app stores[1]. However, without a validation process, satisfactory results may not be obtained, especially for behaviour change apps. LÄS MER
4. Nudging inom livsmedelsbutiker : En studie om huruvida konsumenter i Sverige och England påverkas av nudging
Kandidat-uppsats, Södertörns högskolaSammanfattning : Nudging syftar till vilken aspekt som helst av valarkitektur som förändrar människors beteende på ett positivt vis utan att förbjuda några alternativ eller väsentligt ändra deras ekonomiska incitament. Marknadsföringsstrategin har blivit allt vanligare de senaste åren och förekommer bland företag men även samhället i stort. LÄS MER
5. Att gå på känsla eller förnuft – det är frågan : En studie om hur retorikens patos och logos kan användas i ett informationsmaterial för att uppmuntra till ett önskat beteende
Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för innovation, design och teknikSammanfattning : Den här rapporten bygger på en studie inom Informationsdesign inriktning textdesign, och handlar om hur patos och logos kan användas i ett informationsmaterial för att påverka och uppmuntra till ett önskat beteende. Miljöfrågor är ständigt aktuella och år efter år syns en ökning av nedskräpning i naturen. LÄS MER