Sökning: "bortfall i kvantitativ studie"

Visar resultat 16 - 20 av 92 uppsatser innehållade orden bortfall i kvantitativ studie.

  1. 16. De tre grundläggande behoven kompetensbruk, autonomi och samhörighet inom Self-determination theory och dess förmåga att predicera motivation i arbete på distans. : En kvantitativ studie på motivation under Work From Home på den svenska arbetsmarknaden och under Covid-19 pandemin.

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Psykologiska institutionen

    Författare :Linus Abrahamsson; Johan Abrahmsén; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Studien syftade att undersöka den prediktiva förmågan hos de grundläggande behoven i Self-determination theory för motivation, i en kontext av Work From Home (WFH) och Covid-19 pandemin. Fokuset var att genomföra en multipel regressionsanalys över de tre behoven kompetensbruk, autonomi och samhörighet för beroende variabel motivation. LÄS MER

  2. 17. Nätdejting eller traditionell dejting? Det är frågan : en kvantitativ studie om hur dagens studenter vid Lunds universitet upplever dejting

    L3-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap; Lunds universitet/Institutionen för kommunikation och medier

    Författare :Ella Lundevall; Fideli Almgren; [2022]
    Nyckelord :Nätdejting; Traditionell dejting; Dejting; Romantiska relationer; Icke-romantiska relationer; Studenter; Social Sciences;

    Sammanfattning : Nätdejting eller traditionell dejting? Det är frågan. Denna studie är utförd av Fideli Almgren och Ella Lundevall på Institutionen för Medie- och kommunikationsvetenskap vid Lunds universitet. Studien undersöker hur svenska studenter vid Lunds universitet ser på traditionell dejting kontra nätdejting. LÄS MER

  3. 18. Ska vi splitta? : En kvantitativ studie om överavkastning innan annonsering av svenska aktiesplittar

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Företagsekonomi

    Författare :Johan Nygren; Markus Haglund; [2022]
    Nyckelord :Signaleringsteorin; effektiva marknadshypotesen; annonseringseffekt; aktiesplit; eventstudie; överavkastning; genomsnittlig överavkastning; genomsnittlig kumulativ överavkastning;

    Sammanfattning : En aktiesplit delar en befintlig aktie till flera och priset för varje aktie delas proportionerligt efter splitfaktorn. Där 1 aktie för 100 kr kan bli 2 aktier för 50 kr, det totala börsvärdet för företaget blir oförändrat, men priset per aktie blir lägre. LÄS MER

  4. 19. Resultatmanipulering vid VD-byten - en studie avseende förekomsten av samband mellan VD-byte, goodwillnedskrivningar samt FoU-kostnader bland svenska börsbolag

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Ali Hamid; Accel Sjöström; [2021-09-22]
    Nyckelord :Big bath; ; resultatmanipulering; VD-byte; goodwillnedskrivning; FoU;

    Sammanfattning : Bakgrund och problem: De periodiseringsmöjligheter som tillåts enligt rådande reglering möjliggör för upprättare av externredovisning att i viss utsträckning påverka redovisat resultat genom subjektiva bedömningar och uppskattningar av värdet i vissa poster. Bakomliggande teorier och tidigare forskning har visat att det finns risk för opportunistisk resultatmanipulering i samband med VD-byten, i synnerhet så kallad ”big bath”-manipulering. LÄS MER

  5. 20. Från leverans av paket till kundlojalitet : En kvantitativ studie om vilka leveransdimensioner som i förhållande till förtroende påverkar kundlojaliteten inom e-handeln.

    Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för ekonomi, samhälle och teknik

    Författare :Malin Hanell; Ugné Wistedt; [2021]
    Nyckelord :Customer loyalty; Delivery dimensions; Trust; Online company; Delivery company; E-commerce; B2C; Kundlojalitet; leveransdimensioner; förtroende; onlineföretag; leveransföretag; e-handel; B2C;

    Sammanfattning : Frågeställning: Vilka leveransdimensioner är det som påverkar kundlojaliteten mot ett onlineföretag? Syfte: Syftet med studien är att undersöka vilka leveransdimensioner det är som påverkar kundlojaliteten mot ett onlineföretag utifrån ett konsumentperspektiv. Denna studie ämnar att studera vilka leveransdimensioner som i förhållande till förtroende påverkar kundlojaliteten inom e-handeln. LÄS MER