Sökning: "c- idrottsvetenskap"

Visar resultat 1 - 5 av 18 uppsatser innehållade orden c- idrottsvetenskap.

  1. 1. Spelet bakom orden : En kvantitativ analys av könsskillnader i fotbollsintervjuer

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Avdelningen för medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Klara Mörtel; [2024]
    Nyckelord :gender differences; sports journalism; media representation; football interviews; equality.; könsskillnader; sportjournalistik; medierepresentation; fotbollsintervjuer; jämställdhet.;

    Sammanfattning : I denna c-uppsats utforskas den könsrelaterade dynamiken i medierapportering av svensk fotboll. Studien analyserar videointervjuer från Herrallsvenskan och Damallsvenskan för att avslöja eventuella könsskillnader i sportjournalistik och dess inverkan på samhälleliga normer och värderingar. LÄS MER

  2. 2. Kunskap om Den kvinnliga idrottstriaden och Relativ Energibrist inom Sport : En enkätundersökning bland unga kvinnliga idrottare och tränare på idrottsgymnasium

    Master-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för idrottsvetenskap (ID)

    Författare :Kim Franklin; [2023]
    Nyckelord :Young female athletes; sports gymnasiums; coaches; knowledge; security; support; Unga kvinnliga idrottare; idrottsgymnasium; tränare; kunskap; trygghet; stöd;

    Sammanfattning : Bakgrund: Varje år utbildar Sveriges Riksidrottsgymnasier (RIG) ca 1200 ungdomar med målet att nå internationell nivå inom sin idrott. Studier har visat att ca 32% av de kvinnliga eleverna har någon form av menstruationsdysfunktion vilket kan vara en av konsekvenserna vid låg energitillgänglighet (LEA). LÄS MER

  3. 3. Perspektiv på hälsa i idrott & hälsa : En jämförande textanalys av Sverige och Nordirland

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för idrottsvetenskap (ID)

    Författare :Linus Södergren; Dennis Lööf; [2023]
    Nyckelord :patogent; salutogent; läroplansanalys; idrott och hälsa; Nordirland; Sverige.;

    Sammanfattning : Syftet med denna C-uppsats är att undersöka och jämföra perspektiven på hälsa i läroplanerna i Sverige och Nordirland. Undersökningen är en jämförande textanalys av den svenska kursplanen för idrott och hälsa 1 och den nordirländska kursplanen för Physical Education i Key Stage 4. LÄS MER

  4. 4. Polisstudenters fysiska förmåga mellan olika utbildningsformer

    Master-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för idrottsvetenskap (ID)

    Författare :Emilia Martinsson; [2022]
    Nyckelord :Physical fitness; physical tests; police students; police training; Swedish police education; Fysisk förmåga; fysiska tester; polisstudenter; polisutbildning; utbildningsformer;

    Sammanfattning : Bakgrund: En god fysisk förmåga bland poliser är en förutsättning för att polisyrket ska kunna utföras på ett säkert sätt. Polisstudenters fysiska förmåga i relation till de krav som ställs som polis är en omfattande och betydande del inom polisutbildningen. LÄS MER

  5. 5. "När jag själv får välja!" : En kvalitativ studie om elevers och lärares upplevelser av motivation när eleven får göra ett inriktningsval i ämnet idrott och hälsa på gymnasiet

    Master-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för fysisk aktivitet och hälsa

    Författare :Hanna Mulder; [2022]
    Nyckelord :Idrott och hälsa; motivation; självbestämmandeteorin; idrottspsykologi; SDT; idrottsvetenskap; motivationskvalité; idrottsundervisning; gymnasieskolan; intervention; fria val; intressebaserade val; psykologiska behov;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar: Syftet med studien var att undersöka om och hur en tvåårig intervention med ett inriktningsval i kursen idrott och hälsa 1 på gymnasiet upplevdes som en behovsstödjande miljö för eleverna. Fyra frågeställningar var centrala för studien: a) Hur beskrev eleverna sina möjligheter att tillfredsställa de grundläggande psykologiska behoven autonomi, kompetens och tillhörighet genom ett inriktningsval? b) Hur beskrev eleverna sin motivationskvalité när de fått genomföra kursen idrott och hälsa 1 genom ett inriktningsval? c) Hur upplevde elevernas lärare interventionens möjligheter att tillfredsställa de psykologiska behoven hos eleverna? d) Hur arbetade elevernas lärare med behovsstödjande ledarskap i sin undervisning i interventionsgrupperna? Metod: Metoden var kvalitativa semistrukturerade intervjuer. LÄS MER